Rindu Ramadhan 9 - لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 

 اَلْحَمْدُ للّٰهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلَامُ عَلىَ اَشْرَفِ اْللأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِناَ وَمَوْلٰنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ، اَمَّا بَعْدُ.

Ramadhan Bulan Melatih Ketaqwaan;

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ١٨٣

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” 

(QS Al-Baqarah: 183)

Salah satu daripada rukun Islam yang lima, iaitu tiang agama Ini dan yang mesti dilakukan adalah puasa, dalam hal ini puasa Ramadhan. Dalam fiqh puasa dinyatakan bahawa puasa Ramadhan adalah kewajipan yang suci, dan ibadah Islam itu bersifat syi'ar yang besar. Seperti dalam firman Allah di atas, puasa adalah satu ibadah bertujuan untuk menyucikan jiwa, menghidupkan hati nurani, menguatkan keimanan, dan mempersiapkan seseorang untuk menjadi manusia yang bertaqwa.

Oleh itu, orang yang berpuasa wajib melapangkan puasanya daripada perkara yang mencemarkannya, malah memusnahkannya. Orang Mereka yang berpuasa hendaklah membentengi dan melindungi diri mereka daripada tingkah laku ini dosa, kemaksiatan, dan dari azab Allah di akhirat.

Salah seorang ulama salaf berkata: 

“Puasa itu makbul puasa anggota badan dari maksiat, puasa perut, dan kemaluan dari nafsu." Sebagaimana sabda Rasulullah, “Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan mengamalkannya, maka Allah tidak akan melakukannya memerlukan dia meninggalkan makanan dan minumannya.” 

(HR. Bukhari)

Ini tentunya berkaitan dengan niat, jika puasa itu hanya untuk Allah sahaja, maka dia akan mudah menjauhkan diri dan meninggalkan segala-galanya larangannya. Sesetengah orang kadang-kadang menahan diri dari aktiviti makan dan minum dari subuh hingga senja, malah lebih daripada itu, akan tetapi ia dilakukan untuk tujuan senaman, menurunkan berat badan, atau contohnya. Jika matlamatnya hanya itu, maka hanya lapar dan dahaga apa yang dia akan dapat. Sebagaimana ditegaskan oleh sabda Nabi yang bermaksud; “Berapa ramai yang berpuasa tetapi tidak mendapat apa-apa daripada berpuasa selain daripada lapar." 

(HR. Nasa'i dan Ibnu Majah)

Atas sebab ini, niat, doa dan keazaman yang kuat adalah sangat penting laksanakan ibadah di bulan Ramadhan dengan sebaik mungkin. Dalam Fiqh puasa oleh Yusuf Qardawi, yang dimaksudkan disini ialah niat melaksanakan ibadah dalam rangka melaksanakan perintah dan taqarub Allah kepada-Nya. Allah berfirman yang bermaksud: 

أُو۟لَـٰٓئِكَ عَلَىٰ هُدًۭى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ وَأُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ ٥

Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.

 Abdullah Muhammad Basmeih”. 

(QS. al-Bayyinah: 5)


Malangnya, ini adalah fakta yang banyak berlaku hari ini dalam masyarakat Indonesia khususnya, belum menjalankan puasa dengan penuh kefahaman dan iman, masih terhad kepada tabiat atau rutin tahunan, pada masa itu Di bulan Ramadan, orang ramai berpusu-pusu menutup aurat, fenomena artis Terlalu ramai orang yang tiba-tiba bertaubat di bulan Ramadhan, tiba-tiba alim, tiba-tiba pemuzik menerbitkan album agama di bulan Ramadhan, dan perkara mengejut yang lain.

Adakah semua ini hanya berlaku pada bulan Ramadhan sahaja? Jadi di mana anda akan berada dalam sebelas bulan akan datang? Bagaimana keadaannya? Adakah ia akan datang kepada anda? kita akan memiliki tahap ketaqwaan itu setelah selesai bulan Ramadhan, jika kita hanya berbuat baik di bulan Ramadhan? Mengapa bulan yang hebat ini dianggap remeh?

Menurut hemat penulis, setidaknya ada empat alasan yang mempengaruhi lahirnya fenomena yang disebutkan di atas, antara lain;

Pertama, belum adanya keimanan dan pemahaman yang mendalam tentang Ramadhan. Ramadhan terus berlalu dari tahun ke tahun, tapi perubahan di masyarakat belum begitu terlihat. Harusnya puasa pada bulan Ramadhan secara khusus merupakan kesempatan untuk menyucikan dosa-dosa selama sebelas bulan sebelumnya. Barangsiapa berpuasa dengan penuh iman dan mengharap pahala Allah, maka ia berhak untuk keluar dari bulan puasa itu dalam keadaan diampuni dan suci dari dosa, khususnya dosa-dosa kecil yang biasa dilakukan pada pagi, sore, dan malamnya, yang terkadang tidak disadari oleh pelakunya, dan ia tidaklah tahu bahwa jika dosa-dosa itu membinasakan pelakunya.2

Rasulullah bersabda yang artinya, “Shalat lima waktu, jumat ke jumat, Ramadhan ke Ramadhan, adalah penghapus dosa diantaranya, jika dosa-dosa besar dijauhi. (HR. Muslim)

Kedua, pemaknaan Ramadhan didasarkan atas cara pandang pemikiran sekuler. Sehingga anggapan melakukan ketaatan kepada Allah itu hanya pada bulan Ramadhan saja. Padahal telah jelas dalam firman-Nya pada Qur’an Surat Al Baqarah ayat 183 bahwa Allah mewajibkan kita berpuasa Ramadhan, agar kita menjadi orang yang bertaqwa setelah selesai dari Ramadhan, bukan "sahaja" bulan Ramadhan. Ia sebenarnya satu kejayaan Ramadhan dapat dilihat dari penerapannya dari sebelas bulan berikutnya kita akan tetap istiqamah mentaati perintah Allah dan menjauhi larangannya.

Ketiga, sistem yang tidak mengawal selia. Bercakap tentang sistem kami sudah tentu melihat bidang sosial, dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara. Sistem Indonesia yang masih sekular tidak dikawal oleh sistem Islam salah satu akibatnya ialah fenomena Ramadhan di mana ketaatan kepada Allah hanya berlaku pada bulan Ramadhan, kerana ia adalah sebelas bulan lain tidak dikawal oleh sistem Islam. Itu sepatutnya bertakwa dijalankan pada bila-bila masa, bila-bila dan di mana-mana sahaja.3

Keempat, krisis contoh. Ini adalah faktor penting turut serta mempengaruhi perubahan masyarakat dalam tarbiyah di bulan Ramadhan. Di negara kita, sangat sedikit watak yang boleh dibuat teladan, walaupun elemen teladan ini mesti diketengahkan dalam semua alam. Lebih-lebih lagi dalam pendidikan di bulan Ramadhan ini, tabiat penduduk tempatan yang menjadikan Ramadhan hanya bermusim. Sudah tentu ada pengaruh daripada tokoh atau pemimpin masyarakat setempat yang mencontohi ini. Masjid sibuk untuk solat berjemaah sepanjang Ramadhan, selepas tamat Ramadhan ia kembali ke habitat asal.

Jika ada seseorang yang mengarahkan, membimbing, memahami, dan ada juga yang menjadi contoh ikutan masyarakat setempat, yang bukan sahaja pengabdian individu tetapi juga pengabdian sosial, maka andaian bahawa Ramadhan hanya "bermusim dan adat" boleh jadi dihapuskan secara beransur-ansur.4

Seandainya dalam solat kita boleh taat pemimpin (Imam), kita seharusnya boleh menerapkannya di luar solat ketaatan itu. Tidak juga kembali kepada kemaksiatan, jika demikian di mana? tahap takwa itu?

Daripada realiti individu dan masyarakat di atas, jika kita mahu renung dan fikir sedalam-dalamnya bahawa banyak yang perlu dipelajari yang boleh diambil dari bulan Ramadhan. Dalam Al-Quran Surah Al Baqarah ayat 183, Allah mahukan hambaNya secara individu mencapainya.

Kemenangan Ramadhan yang bergelar taqwa. Namun, adakah ketaqwaan yang kita peroleh hanya untuk diri kita sendiri? Jadi di manakah manfaat kita kepada rakyat? Taqwa juga wajib di sini taqwa dalam lingkungan sosial di mana kita mesti mampu mencapai taqwa peribadi jadikan ia berlaku dalam amal kolektif kita, supaya ia menjadi soleh secara sosial.

Ini diperintahkan dalam firman Allah yang merupakan kesinambungan  daripada Al-Quran Surah Al Baqarah ayat 183 yang bermaksud; “Ia dibenarkan untuk kamu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagi kamu, dan kamu adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawa anda tidak dapat menahan nafsu anda, kerana ituAllah mengampuni kamu dan memaafkan kamu. Jadi sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan dan minumlah sehingga jelas bagimu benang putih dari benang itu hitam, iaitu subuh. Kemudian sempurnakanlah puasa itu hingga (datang) malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka semasa kamu beri’tikaf dalam masjid. Itu adalah larangan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya.:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌۭ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌۭ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَٱلْـَٔـٰنَ بَـٰشِرُوهُنَّ وَٱبْتَغُوا۟ مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا۟ وَٱشْرَبُوا۟ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ ٱلْخَيْطُ ٱلْأَبْيَضُ مِنَ ٱلْخَيْطِ ٱلْأَسْوَدِ مِنَ ٱلْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا۟ ٱلصِّيَامَ إِلَى ٱلَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَـٰشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَـٰكِفُونَ فِى ٱلْمَسَـٰجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ ءَايَـٰتِهِۦ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ١٨٧

Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Ia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib); dan janganlah kamu setubuhi isteri-isteri kamu ketika kamu sedang beriktikaf di masjid. Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya. Demikian Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekalian manusia supaya mereka bertaqwa.

— Abdullah Muhammad Basmeih

(QS. Al-Baqarah: 187)


Dalam ayat di atas, bahagian terakhir jelas yang Allah kehendaki "supaya mereka bertaqwa". Perkataan "mereka" di sini bermaksud bukan satu individu manusia, tetapi ramai, iaitu bagaimana masyarakat bermanifestasi ketakwaan individu mereka dalam bentuk amal kolektif.5

Daripada penjelasan di atas, jelas bahawa kita mesti menyedari penyelesaiannya Taqwa bermula dari diri sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan Negara, agar kita dapat melaksanakan sistem Islam di muka bumi ini.

Menyedari pengabdian boleh dilakukan secara beransur-ansur Sudah tentu, ia tidak boleh serta-merta.Untuk itu, dibulan Ramadhan ini adalah momen yang tepat untuk kita jadikan titik tolak pembinaan (tarbiyah) dan pembiasaan individu dan masyarakat. Individu itu digembleng selama Ramadhan dengan harus menaati semua perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya hingga terbentuk pemahaman dan keimanan yang mendalam, untuk kemudian menjadi hamba Allah yang bertaqwa.

Satu pengajaran yang boleh diambil, bahawa terdapat hubungan vertikal yang istimewa antara hamba dengan Tuhannya di bulan Ramadhan. Selain hubungan vertikal, Allah juga memerintahkan kita untuk menjadi baik dalam hubungan horizontal, yaitu sesama manusia. Habluminallah dan Habluminannas hendaklah semuanya baik. Dalam sebelas bulan akan datang kita boleh tetap istiqamah dengan bimbingan seperti di bulan Ramadhan. Sehinggalah Ramadhan depan dengan penuh kefahaman, kita jadikan sebulan peningkatan dan pembelajaran (meningkatkan keimanan dan nilai kerohanian). Daripada individu yang khusyuk, ia boleh menjadi contoh penambahbaikan untuk bidang sosial dan bersama-sama dalam amal dan harapan kolektif. Untuk menjadi orang yang bertaqwa (masyarakat) tidaklah susah.





Rujukan

1Yusuf al-Qardhawi, Fiqih as-Shiyam, (Kairo: Maktabah Wahbah, 2006), hlm 2.

2Abd. Rahman bin Hasan nafisah, Risalah fi fiqh as-Shiyam, (Riyadh: majallah al-

Buhuts al-Fiqhiyyah al-Mu’ashirah, 2010), hlm 5.

3 Ibid

4Abd. Rahman Habannakah al-Midani, As-Shiyam wa Ramadhan fi as-Sunnah wa al-

Qur’an, (Damaskus: Daar al-Qalam, 1987), hlm 27

Ibid, hlm 28

Comments

Popular posts from this blog

Rindu Ramadan 2

Rindu Ramadhan - I

The Story From Al Quran - Barsisa the Worshipper (The Renegade)