Rindu Ramadhan - I
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ للّٰهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلَامُ عَلىَ اَشْرَفِ اْللأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِناَ وَمَوْلٰنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ، اَمَّا بَعْدُ.
Rindu Ramadhan - I
Mengenali dan menghargai nikmat Allah yang besar, di antaranya adalah keutamaan musim-musim tertentu dan peluang untuk beribadat kepada Allah padanya:
Imam Ibn Rajab berkata: “Allah menjadikan beberapa bulan lebih mulia daripada yang lain sebagaimana Dia menjadikan beberapa hari dan malam lebih baik daripada yang lain; Contohnya adalah Dia menjadikan Malam Al-Qadr (malam yang tinggi di mana perkara ditetapkan) lebih baik daripada seribu bulan; Juga, Allah bersumpah dengan sepuluh hari pertama bulan Thul-Hijjah untuk mencerminkan keutamaan mereka.”
Setiap musim yang mulia ini mempunyai ibadah tertentu dan bentuk ketaatan khusus kepada Allah, dan berbahagialah orang yang menggunakan musim, bulan, hari atau jam ini untuk mendekatkan diri kepada-Nya.
Muhammad Ibn Maslamah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: “Di antara hari-hari Allah ada musim-musim rahmat, maka dedahkanlah diri kamu kepadanya; mungkin salah seorang daripada kamu akan mendapat sebahagian daripada rahmat ini dan oleh itu tidak pernah menderita selepas itu.” [At-Tabarani]
Mujahid berkata: “Setiap hari baru yang datang kepada anak Adam berkata: `Wahai anak Adam! Saya datang kepada anda pada masa ini untuk tidak kembali; oleh itu, analisa apa yang kamu lakukan semasa tinggal saya.` Apabila ia telah berakhir, ia dilipat dan dimeterai, dan akan kekal sehingga Allah membuka penutup pada hari kiamat."
Dia juga berkata: “Wahai anak Adam! Hari baru adalah tetamu anda, dan setiap tetamu akhirnya pergi dengan sama ada pujian atau penghinaan untuk anda - dan malam-malam anda begitu juga."
Bakr Al-Muzani berkata: “Setiap hari baru berseru, berkata: `Wahai anak Adam! Gunakan saya; mungkin kamu tidak akan mempunyai hari selepas saya` - dan malam-malam berkata yang sama."
Suatu hari, tiga orang lelaki datang kepada Nabi, shallallahu 'alayhi wa sallam, dan memeluk Islam; mereka kemudian pergi dan tinggal bersama Abu Talhah . Kemudian, Nabi menghantar orang-orang ini dalam satu kumpulan tentera untuk berperang, dan salah seorang daripada mereka mati syahid; di kemudian hari, Nabi menghantar dua yang tinggal dalam kumpulan tentera yang lain ke pertempuran lain, di mana seorang lagi daripada tiga orang mati syahid; kemudiannya, yang ketiga meninggal dunia di rumahnya. Selepas itu,
Abu Talhah berkata: “Saya melihat tiga orang ini dalam mimpi dan melihat bahawa mereka berada di dalam syurga. Pemimpin ketiganya adalah yang terakhir, yang meninggal dunia di atas katilnya di rumahnya, diikuti oleh syahid kedua, manakala yang pertama syahid adalah yang terakhir, maka saya pergi kepada Nabi dan memberitahunya tentang mimpi itu; baginda bersabda: “Apakah kamu hairan dengan perintah bahawa mereka berada di (dalam) syurga? Bukankah yang terakhir tinggal setahun lebih lama, di mana dia berpuasa di bulan Ramadhan dan mengerjakan solat begini dan begitu?” Dikatakan: "Ya!" Kemudian baginda bersabda: “Jarak antara mereka (dalam syurga) seperti jarak antara langit dan bumi.”
Sebahagian daripada Salaf (Para pendahulu - Tiga generasi pertama Negara Islam selepas Nabi ) berkata: "Solat membawa kamu separuh daripada (jarak) jalan, puasa membawa kamu ke pintu Raja (iaitu, Allah) dan sedekah membawa kamu dengan tangan kamu ke hadapan-Nya (iaitu, untuk mencapai keredhaan-Nya)."
Maaf kepadamu, wahai Ramadhan! Anda pernah datang kepada orang yang bersedia untuk bertemu dengan anda, memahami rahsia anda dan menghargai realiti anda; dengan itu mereka akan menunggu kedatangan anda dan menyediakan diri untuk anda dengan berdoa, berpuasa, dan melakukan ibadah lain; mereka akan berdoa kepada Allah selama enam bulan sebelum kedatanganmu agar Dia mengizinkan mereka dipanjangkan umur untuk menikmati masa kebajikan; mereka kemudian akan berdoa sepanjang tahun yang tinggal agar Allah menerima amalan yang mereka lakukan semasa tinggal kamu. Mereka akan berkata: ‘Ya Allah! Panjangkan umur kami untuk sampai ke bulan Ramadhan, dan terimalah (amal yang kami kerjakan di dalamnya) daripada kami.
Orang-orang ini menghargai bahawa anda datang untuk mengajar mereka bagaimana untuk meningkatkan diri mereka daripada tingkah laku haiwan yang mempunyai objektif utama mereka makan, minum dan memenuhi keinginan seksual mereka. Mereka menyedari bahawa anda datang untuk mengajar mereka cara melepaskan diri daripada keinginan mereka.
Suatu ketika, ‘Abdur-Rahman Ibn ‘Awf sedang berpuasa, dan apabila tiba waktunya untuk berbuka, dua jenis makanan telah dibawa kepadanya; apabila dia melihat ini, dia mula menangis. Isterinya bertanya kepadanya mengapa dia menangis, dia menjawab: “Saya teringat pada hari Mus’ab Ibn ‘Umayr meninggal dunia, dan tidak ada yang dapat ditemui untuk mengkafankannya kecuali sehelai kain kecil, (terlalu pendek untuk membalut tubuhnya sepenuhnya) sehingga apabila kami menutup kepalanya, kakinya akan terdedah, dan apabila kami menutup kakinya, akan terbuka; tetapi pada hari ini, saya menikmati jenis makanan ini, dan saya takut bahawa kita boleh menikmati semua bahagian yang kita nikmati dengan menikmatinya sekarang.”
Wahai Ramadhan! Tetapi pada masa kini, siapa yang anda jumpa apabila anda tiba? Orang yang berpendapat tentang kamu bahawa kamu adalah bulan lapar dan dahaga di siang hari, dan perut kenyang pada waktu malam; orang yang menganggap anda sebagai bulan memasak pelbagai hidangan dalam kuantiti yang keterlaluan; orang yang persiapannya untuk bertemu dengan kamu tidak lain hanyalah untuk membekalkan diri mereka dengan makanan dan minuman, seolah-olah kamu hanya datang untuk mengajar mereka seni memasak dan menyediakan hidangan dalam bentuk yang pelbagai.
Maaf kepadamu, wahai Ramadhan! Kamu pernah mendatangi orang-orang yang akan berjaga malam untuk beribadat semasa kamu; mereka menyedari bahawa anda adalah musim kebajikan dan oleh itu mereka mengorbankan segala-galanya semasa penginapan anda. Mereka mendengar Firman Allah (yang bermaksud): "Beberapa hari yang terhad..." [Quran 2: 184] Oleh itu, mereka pastinya tidak mahu ketinggalan selama beberapa hari ini.
Anda akan melihat mereka dan mereka akan menangis, berdiri dalam solat malam pilihan, lalai dari kehidupan ini, kebimbangan utama mereka ialah Akhirat; mereka menjauhi kehidupan ini dan akan sujud dan berdoa, meletakkan harapan mereka hanya kepada Allah.Safwan Ibn Saleem akan solat malam pilihan sehingga urat-uratnya terkeluar dan warna hijaunya kelihatan.
‘Umar Ibn Al-Khattab akan menangis sehingga menjadi dua garisan kekal terukir di wajahnya.
‘Abdullaah Ibn Al-Fudhayl mendengar ayat yang menyebabkan dia pengsan dan jatuh; itu adalah Firman Allah (yang bermaksud):
وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذْ وُقِفُوا۟ عَلَى ٱلنَّارِ فَقَالُوا۟ يَـٰلَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِـَٔايَـٰتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٢٧
"Sekiranya kamu melihat ketika mereka dihadapkan di hadapan Neraka, lalu mereka berkata: "Alangkah baiknya sekiranya kami dikembalikan (kehidupan di muka bumi) dan tidak mengingkari ayat-ayat Tuhan kami dan menjadi orang-orang yang beriman."
(Surah Al Anam: Ayat 27).
[Surah Sajdah-Ayat16- 17]
Wahai Ramadhan! Maafkan kami! Hati kami telah menjadi keras dan mata kami kering; kami tidak lagi merasakan manisnya ketaatan kepada-Mu, dan kami tidak merasakan keindahan ibadah.
Maaf kepadamu, wahai Ramadhan! Anda pernah datang kepada orang yang bersaudara tanpa sebarang pertalian darah, tetapi mereka menyedari nilai persaudaraan, memahami kepentingannya, dan dengan itu memenuhi haknya; mereka benar-benar memahami sabda Nabi ketika Baginda bersabda: “Seorang Muslim adalah saudara sesama Muslim”.
Mereka akan menjadi seperti satu badan, orang tua akan berbelas kasihan kepada orang muda dan orang muda akan menghormati orang tua; mereka menjalani kehidupan yang penuh belas kasihan dan berurusan antara satu sama lain berdasarkan cinta; mereka hidup dalam harmoni dan tidak mempunyai kebencian, dengki atau dengki. Mereka akan menderita atas penderitaan saudara-saudara mereka dan berusaha untuk memenuhi keperluan saudara-saudara mereka.
Suatu hari, seorang lelaki datang kepada Ibn ‘Abbas dan mendapati dia sedang bermasjid semasa I’tikaf; dia memintanya untuk membantunya memenuhi keperluan, maka Ibn ‘Abbas berdiri untuk menemaninya dan membantunya, lalu orang-orang berkata kepadanya: “Engkau sedang beri’tikaf! Macam mana awak boleh pergi?” Beliau menjawab: “Adalah lebih baik bagiku (iaitu lebih banyak pahala) untuk menemani saudaraku untuk memenuhi hajatnya, daripada beriktikaf selama dua bulan penuh di masjid Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.”
Wahai Ramadhan! Tetapi pada masa kini, anda hanya bertemu orang yang telah menggantikan persaudaraan dengan permusuhan, dan cinta dengan kebencian; seolah-olah mereka tidak pernah mendengar sabda Nabi: “Amalan diangkat kepada Allah pada setiap hari Isnin dan Khamis, dan Dia mengampuni semua manusia kecuali dua orang yang berselisih di antara mereka; akan dikatakan: `Tangguhkan kedua-duanya sehingga mereka berdamai.`”
Anda hanya datang pada hari ini untuk mencari orang yang rasa persaudaraan, serta ikatan yang ditetapkan antara mereka oleh Allah, telah berkurang; mereka tidak bertindak balas terhadap bencana yang menimpa umat Islam di seluruh dunia. Mereka tidak terharu apabila saudara perempuan mereka dirogol, atau hak mereka dilanggar; Seolah-olah mereka tidak pernah mendengar sabda Nabi: "Sesiapa yang tidak mengambil berat tentang kerisauan orang Islam yang lain, dia bukan dari kalangan mereka." Anda hanya datang pada masa kini untuk mencari orang yang hampir tidak tahu apa-apa tentang jiran sebelah mereka.
Maaf kepadamu, wahai Ramadhan! Ini adalah luka kami dan ini adalah realiti di mana kami hidup!
Comments