Kisah Nabi Dzulkifli (Ezekiel)


 

Adakah anda tahu?

1) Nabi Zulkifli adalah anak kepada nabi Ayub dan Rahma. Nama sebenarnya Basyar dan dipanggil Zulkifli yang bermaksud ‘bertanggungjawab’ kerana sifatnya. Nabi Zulkifli adalah seorang yang sangat bertaqwa kepada Allah dan sering beribadah.

2) Nabi Zulkifli berasal dari Damsyik, Syam (Syria) dan hidup pada zaman pemerintahan seorang raja yang sangat soleh. Raja itu sangat disayangi oleh rakyatnya. Ketika nabi Zulkifli masih muda, raja yang soleh itu sudah sangat tua dan tidak mempunyai waris. Pada suatu hari, raja mengumpulkan rakyatnya untuk membuat pengumuman. Raja berkata, "Saya sudah tua, saya akan segera pergi, dan saya tidak mempunyai ahli waris untuk mewarisi takhta saya. Jadi saya akan memilih di antara kamu untuk menggantikan saya sebagai raja."

3) Raja menetapkan syarat bagi sesiapa yang ingin mewarisi takhtanya. Syaratnya: seseorang itu perlu mempunyai sifat yang sangat sabar, boleh berpuasa pada siang hari dan beribadat pada waktu malam.

4) Raja meminta sesiapa yang sanggup melalui hari-hari seperti itu untuk mengangkat tangan. Di kalangan orang ramai yang datang berhimpun tidak ada yang mengangkat tangan kerana merasakan syarat yang ditetapkan terlalu berat. Tiba-tiba seorang pemuda mengangkat tangannya, nabi Zulkifli, anak nabi Ayub. Kemudian dengan suara yang nyaring, Nabi Zulkifli berkata, "Aku rela berpuasa di siang hari dan beribadat sepanjang malam." Raja memandang kepada pemuda itu dan berkata, "Wahai anak muda, jangan mempermainkan kata-kata saya. Perkara ini penting untuk menentukan masa depan rakyat dan negara." Dengan tenang, nabi Zulkifli menghadap raja dan berkata, "Wahai baginda, tuanku, saya bukan orang bodoh, saya akan melakukan syarat-syarat itu." Baginda telah mengulangi syarat-syaratnya sebanyak 3 kali dengan syarat yang dijanjikan kepada pemuda yang sama. Baginda juga bersetuju untuk mengambil nabi Zulkifli sebagai penggantinya.

5) Tidak lama kemudian, raja tua itu mangkat dan seluruh rakyat berkabung. Nabi Zulkifli diangkat menjadi raja dan menjalani kehidupannya di istana dengan penuh kesabaran, keimanan dan ketaatan untuk beribadah kepada Allah sebagaimana yang dituntut darinya. Nabi Zulkifli berpuasa pada siang hari sambil menguruskan pentadbiran negerinya dan malamnya dihabiskan untuk beribadat kepada Allah sehingga hanya tinggal sedikit masa untuk tidur. Negaranya aman damai dan nabi Zulkifli disenangi oleh kaumnya kerana sifatnya yang tenang dan sabar.

6) Pada suatu malam, syaitan menyamar sebagai orang tua dan telah datang ke istana untuk membuat onar. Dia mengadu dia mengalami masalah di salah satu wilayah di bawah naungan negeri nabi Zulkifli. Dia sengaja membuat onar, tidak mahu berjumpa dengan penasihat raja dan hanya mahu berjumpa raja secara terus. Ketika itu nabi Zulkifli sedang tidur. Nabi Zulkifli pun berjumpa dengan orang tua itu dan mendengar keluhannya. Nabi Zulkifli menyuruh orang tua itu kembali keesokan harinya, supaya Nabi Zulkifli dapat menyelesaikan masalah di siang hari. Keesokan harinya, orang tua itu berdegil tidak mahu datang pada waktu malam dan datang pada siang hari malah membuat kecoh pada raja. Nabi Zulkifli dengan tenang meminta orang tua itu menemuinya pada waktu malam selepas isu yang diadukan dapat diselesaikan. Tetapi malam itu dia tidak datang. Masuk hari ketiga, orang tua itu datang lagi untuk membuat onar. Kali ini dia tidak dapat melepasi pengawal istana lantas dia berubah kepada bentuk asalnya dan menyelinap masuk melalui pintu gerbang istana dan menghadap raja Zulkifli. Raja Zulkifli terkejut melihat rupa asal lelaki tua itu yang rupa-rupanya adalah Iblis. Syaitan sebenarnya cuba membangkitkan kemarahan nabi Zulkifli. Nabi Zulkifli berjaya mengekalkan kesabarannya seperti yang dijanjikan kepada raja terdahulu.

7) Ada masanya, Allah turunkan ujian kepada nabi Zulkifli. Terdapat sekumpulan pemberontak yang melanggar perintah Allah dan melakukan kerosakan di bumi nabi Zulkifli. Untuk melawan kumpulan ini, satu-satunya cara ialah melawan. Nabi Zulkifli menyuruh orang ramai dan tenteranya pergi ke medan perang. Tetapi mereka semua takut mati dalam peperangan. Mereka akan ke medan perang jika nabi Zulkifli dapat memberi jaminan bahawa mereka tidak akan mati. Nabi Zulkifli sangat sabar dan tidak marah dengan kedegilan kaumnya. Kemudian nabi Zulkifli berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan mereka semasa peperangan. Allah mewahyukan kepada Nabi Zulkifli, "Aku telah mengetahui apa permintaan mereka dan Aku telah mendengar doamu, maka Aku akan mengabulkan mereka semuanya." Akhirnya peperangan itu dimenangi oleh nabi Zulkifli dan pengikutnya. Tidak ada pengikutnya yang mati dalam peperangan.

8) Nabi Zulkifli wafat pada usia 95 tahun di Damsyik, Syria. Namanya disebut beberapa kali dalam Al-Quran. Allah berfirman, “Dan (ingatlah kisah) nabi-nabi Ismail, Idris dan Zulkifli. 

Mereka semua adalah orang yang sabar. ” – Rujuk Al-Quran (21:85). 

Para Nabi (21:85) 

وَإِسْمَـٰعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا ٱلْكِفْلِ ۖ كُلٌّۭ مِّنَ ٱلصَّـٰبِرِينَ ٨٥

Dan ˹ingatlah˺ Ismail, Henokh, dan Ⱬul-Kifl. Mereka semua tabah.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran

[Surah Al Anbiya: Ayat 86) 

وَأَدْخَلْنَـٰهُمْ فِى رَحْمَتِنَآ ۖ إِنَّهُم مِّنَ ٱلصَّـٰلِحِينَ ٨٦

Kami masukkan mereka ke dalam rahmat Kami, kerana sesungguhnya mereka termasuk orang-orang yang bertakwa.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran

Kami masukkan mereka ke “Dan ingatlah Ismail, Ilyasa ‘dan Zulkifli, mereka semua adalah orang-orang yang terbaik.” – Rujuk Al-Quran (38:48).

Perincian Kisah Adakah Baginda Nabi?

Surat "Saad" (38:48) 

وَٱذْكُرْ إِسْمَـٰعِيلَ وَٱلْيَسَعَ وَذَا ٱلْكِفْلِ ۖ وَكُلٌّۭ مِّنَ ٱلْأَخْيَارِ ٤٨

Juga ingat Ismael, Elisa, dan Ⱬul-Kifl. Semua adalah antara yang terbaik.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran


Allah Ta'ala berfirman:

“Dan (ingatlah) Ismail, Idris (Henokh) dan Dzulkifli, semuanya termasuk orang-orang yang sabar.” Al-Quran [21: 85-86]

Sejurus selepas kisah Ayub dalam Al-Quran, Allah Yang Maha Kuasa juga mengarahkan:

Dan ingatlah hamba-hamba Kami, Ibrahim, Ishak, dan Ya'qub, yang mempunyai kekuatan (beribadah kepada Kami) dan (juga) berakal. Sesungguhnya Kami telah memilih mereka dengan mengurniakan kepada mereka (sesuatu yang baik, – iaitu ) zikir tentang negeri akhirat dan mereka selalu mengingatkannya kepada manusia, dan juga mereka mengajak manusia supaya taat kepada Allah dan beramal untuk akhirat. Dan mereka berada dalam Penglihatan Kami, sesungguhnya orang-orang yang terpilih dan yang terbaik! Dan ingatlah Ismael, Elisa, dan Dzulkifli, semuanya adalah antara yang terbaik. Al-Quran [38: 45-48]

Surat "Saad" (38:45) 

وَٱذْكُرْ عِبَـٰدَنَآ إِبْرَٰهِيمَ وَإِسْحَـٰقَ وَيَعْقُوبَ أُو۟لِى ٱلْأَيْدِى وَبَٱ٤ـأ

Dan ingatlah hamba-hamba Kami: Ibrahim, Ishak, dan Yakub, orang-orang yang kuat dan berakal budi.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran

Surat "Sad" (38:46) 

إِنَّآ أَخْلَصْنَـٰهُم بِخَالِصَةٍۢ ذِكْرَى ٱلدَّارِ ٤٦

Kami benar-benar memilih mereka untuk penghormatan mengisytiharkan Akhirat.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran


Surat "Saad" (38:47) 

وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ ٱلْمُصْطَفَيْنَ ٱلْأَخْيَارِ ٤٧

Dan di sisi Kami mereka benar-benar termasuk orang-orang yang terpilih dan terbaik.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran

Surat "Sad" (38:48) 

وَٱذْكُرْ إِسْمَـٰعِيلَ وَٱلْيَسَعَ وَذَا ٱلْكِفْلِ ۖ وَكُلٌّۭ مِّنَ ٱلْأَخْيَارِ ٤٨

Juga ingat Ismael, Elisa, dan Ⱬul-Kifl. Semua adalah antara yang terbaik.

— Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran

Jelaslah dari beliau disebut dan dipuji dalam Al-Qur'an yang mulia bersama dengan nabi-nabi lain bahawa Dzul-Kifl adalah seorang nabi. Walau bagaimanapun, beberapa ahli tafsir Al-Quran menganggap bahawa dia bukan seorang nabi tetapi dia seorang yang benar dan tegas.

Pengertian Dzulkifli.

Ibn Jarir meriwayatkan bahawa dia bukanlah seorang nabi tetapi dia seorang yang soleh. Dia menyokong rakyatnya untuk mencukupi keperluan mereka dan melaksanakan keadilan di kalangan mereka. Itulah sebabnya dia dipanggil Dhul-Kifl. Dhul-Kifl secara harfiah bermaksud "pemilik. atau memberi. balasan atau bahagian yang berganda".)


Tafsir oleh Ibnu Kathir: [Al Anbiya : Ayat 85]


Nabi Ayyub Allah memberitahu kita tentang Ayyub (Ayub), dan ujian yang menimpanya, menjejaskan hartanya, anak-anak dan kesihatan fizikalnya.
Dia mempunyai banyak ternakan, lembu dan tanaman, banyak anak-anak dan rumah-rumah yang indah, dan dia diuji dalam perkara-perkara ini, kehilangan semua yang dia miliki. Kemudian dia diuji terhadap tubuhnya, dan dia ditinggalkan sendirian di pinggir kota dan tidak ada yang menyayanginya selain dari isterinya, yang memeliharanya. Dikatakan bahawa ia mencapai tahap di mana dia memerlukan, jadi dia mula berkhidmat kepada orang ramai (untuk mendapatkan wang) demi dia. Nabi bersabda:

«أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ، ثُمَّ الصَّالِحُونَ، ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَل»
(Orang yang paling berat ujiannya ialah para Nabi, kemudian orang yang soleh, kemudian yang terbaik seterusnya dan yang terbaik seterusnya). Menurut hadis lain:

«يُبْتَلَى الرَّجُلُ عَلَى قَدْرِ دِينِهِ، فَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ صَلَابَةٌ زِيدَ فِي بَلَائِه»

(Seseorang itu akan diuji mengikut tahap ketaatan agamanya; semakin kuat iltizam agamanya, semakin berat ujiannya.) Nabi Allah, Ayyub a.s. mempunyai kesabaran yang tinggi, dan dia adalah contoh terbaik untuk itu. Yazid bin Maysarah berkata: "Ketika Allah menguji Ayyub as, dengan kehilangan keluarga, harta dan anak-anaknya, dan dia tidak mempunyai apa-apa lagi, dia mula fokus pada zikir Allah, dan dia berkata: 'Saya memuji Engkau, Tuhan segala tuhan, yang telah melimpahkan kebaikan-Nya kepadaku dan memberiku harta dan anak-anak, dan tidak ada sudut hatiku yang menyatu dengan dunia ini, dan tidak ada keterikatan kepadaku dengan dunia ini, dan tidak ada keterikatan kepadaku dengan dunia ini. dan anda mengosongkan hati saya, dan tidak ada yang ada di antara saya dan anda. Saya sendiri: Anda tidak diciptakan untuk berbaring di atas katil yang selesa, aku hanya meninggalkannya kerana Engkau."' Ini telah direkodkan oleh Ibn Abi Hatim. Ibn Abi Hatim meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Nabi bersabda:

«لَمَّا عَافَى اللهُ أَيُّوبَ أَمْطَرَ عَلَيْهِ جَرَادًا مِنْ ذَهَبٍ، فَجَعَلَ يَأْخُذُ مِنْهُ بِيَدِهِ وَيَجْعَلُهُ فِي ثَوْبِهِ، قَالَ: فَقِيلَ لَهُ: يَا أَيُّوبُ أَمَا تَشْبَعُ؟ قَالَ: يَا رَبِّ وَمَنْنَيشْبَعُ مِنْ رَحْمَتِك»

(Apabila Allah menyembuhkan Ayyub, Dia menurunkan hujan belalang emas kepadanya, dan dia mula memungutnya dan mengumpulkannya dalam pakaiannya. Dikatakan kepadanya, "Wahai Ayyub, apakah kamu tidak cukup?" Dia berkata, "Ya Tuhan, siapakah yang pernah merasa cukup dengan rahmat-Mu) Asas Hadis ini direkodkan dalam Dua Sahih, seperti yang akan kita lihat di bawah.

وَءَاتَيْنَـهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَّعَهُمْ

(dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya (yang telah hilang) dan seumpamanya bersama mereka) Diriwayatkan bahawa Ibn `Abbas berkata: "Mereka sendiri telah dikembalikan kepadanya." Ini juga diriwayatkan oleh Al-`Awfi daripada Ibn `Abbas. Sesuatu yang serupa juga diriwayatkan daripada Ibn Mas`ud dan Mujahid, dan ini adalah pandangan Al-Hasan dan Qatadah. Mujahid berkata: "Dikatakan kepadanya, `Hai Ayyub, keluargamu akan bersamamu di Syurga; jika kamu menghendaki, Kami akan mengembalikan mereka kepadamu, atau jika kamu mahu, Kami akan tinggalkan mereka untukmu di Syurga dan akan memberi ganti kepada kamu dengan orang lain seperti mereka.' Dia berkata, `Tidak, biarkan mereka untukku di syurga.' Maka mereka ditinggalkan untuknya di Syurga, dan dia dibalas dengan orang lain seperti mereka di dunia ini."

(sebagai rahmat dari Kami) bermaksud, `Kami lakukan itu kepadanya sebagai rahmat dari Allah kepadanya.'

وَذِكْرَى لِلْعَـبِدِينَ

(dan peringatan bagi semua yang menyembah Kami.) bermaksud, `Kami jadikan dia sebagai contoh supaya orang-orang yang ditimpa ujian itu menyangka bahawa Kami berbuat demikian kepada mereka kerana Kami tidak mengambil berat terhadap mereka, supaya mereka mengambilnya sebagai contoh kesabaran dalam menerima ketetapan Allah dan memikul ujian yang Dia menguji hamba-hamba-Nya sebagaimana yang Dia kehendaki.' Dan Allah mempunyai kebijaksanaan yang besar mengenai itu.

Maarif Quran [Al Anbiya : Ayat 85]

Sama ada Sayyidna Dhul-Kifl seorang nabi atau wali dan kisahnya yang pelik

Tiga orang disebutkan dalam dua ayat di atas. Daripada ketiga-tiga ini tidak ada keraguan tentang kenabian Sayyidna Isma1 (علیہ السلام) dan Sayyidna Idris (علیہ السلام) kerana mereka disebut dalam Al-Quran beberapa kali. Ibn Kathir berpendapat bahawa penyebutan nama Sayyidna Dhul-Kifl bersama dua nabi lain dalam ayat di atas menunjukkan bahawa beliau juga adalah seorang nabi. Namun, beberapa versi lain tidak memasukkan beliau dalam kategori nabi. Mereka mengatakan bahawa dia seorang wali atau orang yang soleh.

Imam Tafsir Ibn Jarir (رح) telah melaporkan dari Mujahid (رح) bahawa di mana Sayyidna Yasa' (علیہ السلام) (yang disebut sebagai nabi dalam Al-Qur'an) menjadi tua dan lemah, dia terfikir untuk melantik seseorang yang boleh melaksanakan tugas seorang nabi bagi pihaknya semasa hayatnya. Baginda mengumpulkan semua sahabatnya untuk tujuan ini dan memberitahu mereka tentang keinginannya untuk melantik seseorang yang akan bertindak sebagai timbalannya tetapi yang mesti memenuhi tiga syarat iaitu hendaklah dia berpuasa sepanjang tahun, hendaklah bermalam dalam solat dan tidak sekali-kali hilang sabar. Seorang yang agak tidak dikenali yang dipandang hina oleh orang ramai, berdiri dan menawarkan dirinya untuk pekerjaan itu. Sayyidna Yasa' (علیہ السلام) bertanya kepadanya sama ada dia berpuasa sepanjang tahun, menghabiskan malamnya dalam solat dan tidak pernah marah. Lelaki itu menjawab mengiyakan dan mengesahkan bahawa dia memenuhi ketiga-tiga syarat tersebut. Mungkin Sayyidna Yasa' (علیہ السلام) tidak mempercayai dakwaannya dan menolaknya. Selepas beberapa hari Sayyidna Yasa' (علیہ السلام) mengadakan pertemuan semula dan mengulangi syaratnya dan bertanya kepada para sahabatnya jika ada di antara mereka yang memenuhi syarat.

Semua orang kekal duduk tetapi lelaki yang sama berdiri semula dan mendakwa bahawa dia memenuhi tiga syarat. Kemudian Yasa' (علیہ السلام) melantiknya sebagai timbalannya. Apabila Syaitan menyedari bahawa Sayyidna Dhul-Kifl telah dipilih sebagai timbalan kepada Yasa' (علیہ السلام) dia meminta semua pembantunya untuk pergi menemui Sayyidna Dhul-Kifl dan menyelidikinya untuk melakukan sesuatu yang akan mengakibatkan penyingkirannya daripada jawatan timbalan. Semua pembantunya meminta maaf dan berkata bahawa dia berada di luar kuasa mereka untuk membahayakan. Iblis (Iblis) kemudian berkata "Baiklah, serahkan dia kepadaku. Aku akan menjaganya."

Sayyidna Dhul-Kifl, menepati dakwaannya, pernah berpuasa pada siang hari dan solat sepanjang malam dan tidur sebentar di tengah hari. Syaitan pergi kepadanya ketika dia hendak tidur siang dan mengetuk pintu. Dia bangun dan bertanya siapa yang berada di situ. Syaitan menjawab "Saya adalah seorang lelaki tua yang tersiksa". Maka dia membuka pintu dan membiarkan dia masuk. Syaitan masuk dan memulakan benang tentang kekejaman dan ketidakadilan yang dia alami di tangan masyarakat dan kerabatnya. Dia memanjangkan ceritanya sehingga tidak ada masa lagi untuk Sayyidna Dhul-Kifl tidur seperti biasa. Maka, dia berkata kepada orang tua itu (Syaitan) bahawa dia harus datang kepadanya pada masa dia keluar, dan dia akan membuat keadilan terhadapnya.

Kemudian Sayyidna Dhul-Kifl duduk di istananya dan menunggu orang tua itu tetapi dia tidak muncul. Keesokan paginya dia sekali lagi menunggu orang tua itu di mahkamahnya tetapi sekali lagi dia tidak datang. Kemudian pada sebelah petang ketika dia hendak tidur, orang tua itu datang dan mula memukul pintu. Dia bertanya siapa dia, dan syaitan menjawab lagi - "seorang lelaki tua yang diseksa" maka, dia membuka pintu dan bertanya kepadanya "Bukankah saya telah memberitahu anda untuk datang ke mahkamah saya semalam tetapi anda gagal untuk hadir, dan anda tidak datang pagi ini?" Untuk ini syaitan menjawab "Tuan, musuh saya adalah orang yang sangat jahat; apabila mereka mengetahui bahawa anda sedang duduk di mahkamah anda dan akan memaksa mereka untuk mengembalikan kepada saya apa yang menjadi hak saya, mereka bersetuju untuk menyelesaikan perkara itu di luar mahkamah. Tetapi sebaik sahaja anda meninggalkan istana anda, mereka kembali pada janji mereka '. Sayyidna Dhul-Kifl memintanya kembali ke mahkamahnya apabila dia tidak dapat berbual selama ini selama ini seperti biasa sehingga dia tidak dapat berbual seperti biasa selama ini. Dia kemudian pergi ke mahkamah dan menunggu lelaki tua itu, yang sekali lagi tidak muncul.

Keesokan harinya sekali lagi dia menunggunya sehingga lewat tengah hari tetapi tidak berjaya. Apabila dia pulang ke rumah pada hari itu, dia sangat mengantuk kerana kurang tidur selama dua hari terakhir. Justeru, dia meminta ahli keluarga tidak membenarkan sesiapa mengetuk pintu. Orang tua itu datang lagi dan ingin mengetuk pintu tetapi ahli keluarga menghalangnya, lalu dia masuk ke dalam rumah melalui ventilator, dan mula mengetuk pintu biliknya, Sayyidna Dhul-Kifl bangun semula dan melihat orang tua itu telah masuk ke dalam rumah ketika pintu masih tertutup. Maka dia bertanya kepadanya tentang bagaimana dia telah memasuki rumah itu.

Kemudian tiba-tiba dia menyedari bahawa orang yang berdiri di hadapannya adalah syaitan dan bertanya kepadanya "Apakah kamu musuh Tuhan Iblis?" Dia mengakui bahawa dia adalah Syaitan dan berkata, "Kamu telah menggagalkan semua rancanganku dan menggagalkan semua usahaku untuk memikat kamu dalam rancanganku. Niatku adalah untuk membuat kamu marah entah bagaimana, supaya salah satu dakwaan kamu di hadapan Yasa' (علیہ السلام) dapat dibuktikan palsu." Kerana episod inilah dia diberi gelaran Dzul-Kifl, yang bermaksud orang yang setia kepada perjanjiannya dan melaksanakan tugasnya dengan setia, dan gelaran ini layak baginya sepenuhnya. (Ibn Kathir)

Satu lagi riwayat dipetik dalam Masnad Ahmad tetapi mempunyai nama orang Alkifl dan bukannya Dhul-Kifl. Itulah sebabnya Ibn Kathir telah memerhati selepas memetik riwayat ini bahawa dia adalah orang yang berbeza dan bukan Dzul-Kifl, yang disebut dalam ayat ini. Naratifnya adalah seperti berikut:

Sayyidna ` Abdullah Ibn ` Umar ؓ telah melaporkan bahawa dia telah mendengar hadith (حَدِیث) daripada Nabi ﷺ bukan sekali sahaja, tetapi lebih daripada tujuh kali bahawa ada seorang lelaki bernama Kifl di kalangan Bani Isra'il yang tidak meninggalkan sebarang jenis dosa. Pernah seorang wanita datang kepadanya dan dia memujuknya untuk melakukan hubungan seksual dengannya dengan bayaran enam puluh guinea. Apabila dia turun memulakan persetubuhan, wanita itu mula menangis dan menggeletar. Jadi dia bertanya kepadanya tentang apa yang berlaku kerana dia tidak menggunakan apa-apa kekerasan terhadapnya. Wanita itu menjawab bahawa punca kesusahannya adalah kerana dia tidak pernah seumur hidupnya berzina dan hanya keadaan buruknya yang memaksanya untuk bersetuju dengan perbuatan itu. Mendengar ini, lelaki itu bangun dan menyuruhnya pergi dan menyimpan wang yang diberikannya. Dia juga berjanji kepadanya bahawa dia tidak akan lagi melakukan dosa. Kemudian kebetulan dia meninggal pada malam yang sama dan pada waktu pagi kelihatan ada tulisan tersembunyi di pintunya bahawa Kifl telah diampunkan oleh Allah غَفَرَاللہ لکدفل . Ibn Kathir memerhati selepas memetik ini daripada Masnad daripada Ahmad bahawa tidak ada satu pun daripada enam kitab sahih tentang hadith telah melaporkan hadith ini dan kuasanya adalah lemah. Walaupun tradisi itu benar, ia menyebut nama itu sebagai Kifl dan bukan Dhul-Kifl, yang bermaksud dia adalah orang lain. (Allah lebih mengetahui).

Jumlah dan inti dari kisah ini adalah bahwa Dzulkifli adalah timbalan Nabi Yasa' (علیہ السلام) dan mungkin karena amal shalihnya namanya disebut bersama para nabi. Mungkin juga pada mulanya beliau adalah timbalan Sayyidna Yasa` (علیہ السلام) dan kemudiannya diangkat menjadi nabi oleh Allah Ta` ala.

Tazkirul Quran [Al Anbiya : Ayat 85/86]

Ismail (Isma‘il) adalah anak Nabi Ibrahim. Beberapa ahli tafsir (al-Quran) berpendapat bahawa Idris adalah nabi yang telah disebut dalam Bible dengan nama Henokh. Begitu juga, Dhul Kifl mungkin adalah nabi yang telah disebutkan dalam Alkitab dengan nama Hizti-El. Para nabi dirujuk sebagai sifat sabar. Alasannya adalah bahawa akar dari semua tindakan beribadah kepada Allah adalah kesabaran. Sabar bermaksud menahan diri daripada reaksi. Seseorang yang tidak dapat menahan diri dari reaksi tidak akan pernah dapat mengekalkan dirinya di jalan kehidupan yang diredhai Tuhan di dunia ujian ini. Hakikatnya kesabaran adalah pintu menuju semua rahmat Allah, di dunia ini dan juga di kehidupan selepas kematian.

Tafsir Ibnu Kathir ( Ayat 38/45)


Yang terpilih dan yang terbaik di antara para Nabi

Allah memberitahu kita tentang keutamaan hamba-Nya para Rasul dan Nabi-Nya:


وَاذْكُرْ عِبَادَنَآ إِبْرَهِيمَ وَإِسْحَـقَ وَيَعْقُوبَ أُوْلِى الاٌّيْدِى وَالاٌّبْصَـرِ

(Dan ingatlah hamba-hamba Kami, Ibrahim, Ishaq, dan Ya`qub, Ulil-Aydi wal-Absar.) maksudnya, amal-amal yang soleh, ilmu yang bermanfaat, kekuatan dalam ibadat dan hujah. `Ali bin Abi Thalhah meriwayatkan bahawa Ibn `Abbas radhiallahu anhu berkata:

أُوْلِى الاٌّيْدِى

(Ulil-Aydi) "Kekuatan dan ibadat yang besar;

وَالاٌّبْصَـرُ

(wal-Absar) bermaksud, memahami agama." Qatadah dan As-Suddi berkata, "Mereka diberi kekuatan dalam beribadah dan memahami agama."

إِنَّآ أَخْلَصْنَهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ

(Sesungguhnya Kami telah memilih mereka dengan mengingati mereka di negeri itu.) Mujahid berkata, "Ini bermaksud: Kami telah menjadikan mereka berjihad untuk akhirat, dan tidak ada yang lain bagi mereka selain itu." As-Suddi juga berkata, "Zikir hari akhirat dan berusaha untuknya." Malik bin Dinar berkata, "Allah mencabut kecintaan kepada dunia dari hati mereka, dan memilih mereka untuk mengingati negeri akhirat." Qatadah berkata, "Mereka selalu mengingatkan manusia tentang negeri akhirat dan berusaha untuk mencapainya."

وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الاٌّخْيَارِ

(Dan mereka bersama Kami, sesungguhnya, dari orang-orang yang terpilih dan yang terbaik!) bermaksud, mereka termasuk orang-orang yang telah dipilih dan dipilih, dan mereka adalah orang-orang yang terbaik dan pilihan.

وَاذْكُرْ إِسْمَـعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ وَكُلٌّ مِّنَ الاٌّخْيَارِ

(Dan ingatlah Isma`il, Al-Yasa`, dan Dzul-Kifl, semuanya adalah antara yang terbaik.) Kami telah membincangkan ciri-ciri dan kisah mereka secara terperinci dalam Surat Al-Anbiya', semoga sejahtera ke atas mereka, dan tidak perlu mengulanginya di sini.

هَـذَا ذِكْرُ

(Ini adalah Peringatan) bermaksud, peringatan bagi mereka yang akan diberi peringatan. As-Suddi berkata, "Ini bermakna Al-Quran."


Marif Quran

Ulasan

Ungkapan: أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ‌(diterjemahkan sebagai: orang yang kuat dan orang yang mempunyai penglihatan) secara harfiah bermaksud 'pemilik atau pemilik tangan dan mata.' Maknanya ialah mereka menumpukan tenaga fizikal dan intelek untuk tetap taat kepada Allah Ta’ala. Apabila ini dikatakan, satu petunjuk sedang dikeluarkan kepada fakta bahawa penggunaan akhir sebenar bahagian tubuh manusia tidak lain adalah ia dibelanjakan atau digunakan untuk mematuhi perintah Ilahi, dan bahagian-bahagian tubuh yang tidak digunakan di dalamnya, kewujudan atau ketiadaannya tetap sama.

Tazkirul Quran

Untuk tugasan istimewa manakah Tuhan memilih utusan dari kalangan manusia? Misi istimewa para nabi memerlukan agar mereka menyedarkan manusia tentang hakikat bahawa destinasi sebenar mereka adalah Akhirat, dan bahawa mereka harus mempersiapkan diri untuknya. Ini adalah masalah yang paling penting bagi manusia, yang memerlukan kesungguhan.

Comments

Popular posts from this blog

Rindu Ramadan 2

Rindu Ramadhan - I

The Story From Al Quran - Barsisa the Worshipper (The Renegade)