Rindu Ramadhan 10 - لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ للّٰهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلَامُ عَلىَ اَشْرَفِ اْللأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِناَ وَمَوْلٰنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ، اَمَّا بَعْدُ.
Memahami Al Quran QS Al-Baqarah Ayat 183
Allah berfirman:
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa.”
(Surah Al-Baqarah: 183)
Pertama, firman Tuhan; "Wahai orang-orang yang beriman" Daripada lafadz ini diketahui bahawa ayat ini adalah madaniyyah atau diturunkan di Madinah (selepas hijrah), manakala dimulakan dengan yaa ayyuhan naas, atau yaa bani adam, ialah ayat makkiyyah atau diturunkan dalam Makkah.6 Ath-Thabari menyatakan bahawa maksud ayat ini ialah:
“Wahai manusia Orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya membenarkan keduanya dan berjanjilah beriman kepada keduanya”.7 Ibn Kathir menafsirkan ayat ini: “Firman Allah ini ditujukan kepada umat manusia yang beriman dan ini adalah perintah untuk menjalankan puasa”.
Daripada ayat ini, jelas terdapat kaitan antara puasa dengan keimanan seseorang. Allah menyuruh manusia berpuasa yang mempunyai iman. Maka, Allah hanya menerima puasa dari jiwa-jiwa yang beriman kepadanya. Dan puasa juga adalah tanda kesempurnaan iman seseorang.
Jadi, apa itu iman? Iman secara harfiah bermaksud percaya atau mewajarkan. Seperti dalam ayat al-Quran yang bermaksud:
قَالُوا۟ يَـٰٓأَبَانَآ إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَـٰعِنَا فَأَكَلَهُ ٱلذِّئْبُ ۖ وَمَآ أَنتَ بِمُؤْمِنٍۢ لَّنَا وَلَوْ كُنَّا صَـٰدِقِينَ ١٧
“Dan anda tidak akan percaya kami, walaupun kami percaya orang-orang yang bertaqwa”
(Surah Yusuf: 17)
Jelas, Nabi menjelaskan maksud iman dalam a hadis yang bermaksud: “Iman ialah kamu beriman kepada Allah, beriman malaikat-malaikat-Nya, beriman kepada kitab-kitab-Nya, beriman kepada rasul-rasul-Nya, beriman kepada hari kiamat, beriman kepada qadha dan qadar, baik dan buruk yang buruk."
(HR. Muslim)
Ini adalah enam mata yang mesti dimiliki oleh mereka yang mengaku percaya. Jadi orang segan untuk menyembah Allah sahaja, atau menyembah tuhan selain Allah, adalah perlu mempersoalkan kesempurnaan imannya. Orang yang enggan percaya bahawa Muhammad adalah utusan Allah, atau meninggalkan sunnahnya, mengada-adakan ibadah yang tidak dibimbingnya, perlu dipersoalkan kesempurnaan imannya. Orang yang tidak percaya kepada malaikat, tidak percaya akan datangnya kiamat, jangan percaya pada takdir, perlu dipersoalkan kesempurnaan imannya.Tapi jangan anggap iman hanya percaya dalam diri hati.
Imam Asy Syafi’i menjelaskan: “Setahu saya ia telah menjadi ijma para sahabat dan tabi'in bahawa iman itu berupa perkataan, perbuatan, Dan niat (perbuatan hati), jangan kurangkan satupun dari tiga perkara ini”.9 Oleh itu, orang yang mengaku tidak boleh dibenarkan beriman, tetapi enggan menunaikan solat, enggan membayar zakat, dan amalan zahir yang lain. Atau wanita yang berkata
"Walaupun saya tidak bertudung, yang penting hati saya memakai tudung." Jika imannya Betul, sudah tentu hati yang 'bertudung' juga akan terserlah secara zahir, iaitu memakai tudung dan pakaian muslimah dengan betul. Oleh itu Juga, puasa sebagai amalan lahiriah adalah akibat daripada iman.
Kedua, firman Tuhan; "Diwajibkan ke atas kamu berpuasa"
Al-Qurthubi menafsirkan ayat ini: “Sebagaimana Allah telah menyebut tentang kewajipan qishash dan wasiat bagi orang yang mukallaf. Dalam ayat sebelumnya, Allah juga menyebut tentang kewajipan berpuasa dan mewajibkannya kepada mereka. Tidak ada perselisihan pendapat mengenai Namun, perlu diketahui, pada awal perkembangan Islam, puasa Ia tidak diperlukan tetapi hanya disyorkan. Seperti yang ditunjukkan dengan ayat yang bermaksud:
“Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), kemudian (wajib baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan pada hari-hari lain. Dan wajib bagi mereka yang sukar untuk memerhati (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (iaitu): memberi makan kepada orang miskin. Siapa pun orang-orang yang rela mengerjakan amal soleh (berpuasa), maka yang demikian itu lebih baik untuknya. Dan puasa itu lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui."
(QS. Al-Baqarah: 184)
“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur."
— Abdullah Muhammad Basmeih
(QS. Al Baqarah: 185)”.[11]
Pelaksanaan kewajipan berpuasa secara beransur-ansur berjalan dengan sewajarnya keadaan akidah umat Islam ketika itu. Ali Hasan Al-Halabi berkata: “Kewajipan berpuasa ditangguhkan sehingga tahun kedua Hijriah iaitu apabila para sahabat telah bertapak dalam tauhid dan dalam memuliakan syiar Islam. Pemindahan undang-undang ini dilakukan secara berperingkat. Kerana pada mulanya mereka diberi pilihan untuk berpuasa atau tidak, tetapi tetap dianjurkan.”12
Daripada penjelasan di atas, terdapat pengajaran yang berharga untuk kita, bahawa ketaatan seorang hamba kepada Rabb-Nya adalah berkadar terus dengan sejauh mana dia menerapkan tauhid.
Ketiga: Allah berfirman; “Seperti yang dikehendaki orang sebelum awak"
Al-Alusi dalam tafsirnya menjelaskan: “Apakah yang dimaksudkan dengan ‘orang sebelum kamu adalah para Nabi sejak Nabi Adam AS hingga sekarang, sebagai keumuman yang ditunjukkan oleh kewujudan isim maushul. Menurut Ibn Abbas dan Mujahid, yang dimaksudkan di sini ialah Ahli Kitab. Menurut Al-Hasan, As-Suddi, dan As-Sya'bi yang dimaksudkan adalah orang Kristian. Ayat ini menunjukkan penekanan kepada undang-undang, meningkatkan semangat, dan melegakan hati orang yang anda bercakap dengan (iaitu manusia).
Kerana perkara yang sukar menjadi perkara biasa dilakukan oleh ramai orang, ia akan menjadi perkara biasa. Adapun contohnya puasa umat Muhammad berbanding umat terdahulu adalah baik dalam bentuk undang-undang yang sama wajib, atau masa pelaksanaan yang sama, atau juga pada tahap yang sama." 13
Beberapa tradisi menyatakan bahawa orang ramai berpuasa sebelum orang ramai Muhammad mewajibkan puasa tiga hari setiap bulan, sebagaimana dijelaskan oleh Ibnu Kathir dalam Tafsirnya: “Ada riwayat dari Muadz, Ibn Mas'ud, Ibn 'Abbas, Atha', Qatadah, Ad- Dhahak bin Mazahim, yang menyatakan bahawa ibadah puasa awal hanya wajib tiga hari setiap bulan, kemudian disakhdengan ketentuan berpuasa di bulan Ramadhan. Dalam sejarah ini Terdapat syarat tambahan untuk berpuasa selama tiga hari setiap bulan wujud sejak zaman Nabi Nuh hingga akhirnya ditulis oleh Allah Puasa Ramadhan." 14
Keempat: Allah berfirman; "Supaya kamu bertakwa" Perkataan la'alla dalam al-Quran mempunyai beberapa makna, antaranya ta'lil (alasan) dan tarajji 'indal mukhathab (harapan dari sisi orang yang diajak bicara).
Dengan maksud ta'lil, kita boleh maksudkan sebab wajibnya puasa adalah supaya orang yang berpuasa itu mencapai tahap taqwa. Dengan makna tarajji, kita boleh mentafsir bahawa orang yang berpuasa itu berharap Melalui puasa dia boleh menjadi orang yang bertaqwa. 15
At-Tabari menafsirkan ayat ini: "Maksudnya ialah kamu... bertaqwa (menjauhkan diri) daripada makan, minum dan melakukan persetubuhan wanita ketika berpuasa.” 16
Al-Baghawi mengembangkan tafsir ini dengan penjelasannya:
“Maksudnya, mudah-mudahan kamu bertakwa kerana sebab berpuasa. Kerana Puasa adalah cara untuk bertaqwa. Kerana puasa boleh menundukkan nafsu dan mengatasi nafsu. Beberapa pengulas juga menyatakan, maksudnya: supaya kamu berwaspada terhadap hawa nafsu yang timbul daripadanya makanan, minuman dan jima.” 17
Dalam Tafsir Jalalain dijelaskan secara ringkas: “Ertinya begitu kamu taat dari dosa. Kerana puasa boleh mengalahkan nafsu yang menjadi punca maksiat.”18
Persoalannya sekarang, apa itu taqwa?
Dalam bahasa Dalam bahasa Arab, Taqwa berasal dari fi'il ittaqa-yattaqi, yang artinya berhati-hati, berjaga-jaga, takut. Menjadi khusyuk daripada maksiat bermakna berwaspada dan takut jatuh ke dalam dosa. Namun dari segi istilah, takrifan taqwa yang paling indah ialah itu diungkapkan oleh Thalq Bin Habib Al'Anazi:
“Taqwa ialah mengamalkan ketaatan kepada Allah dengan cahaya Allah (dalil), mengharap ampunan Allah, meninggalkan dosa dengan cahaya Allah (dalil), dan takut kepada azab Allah.”19
Begitulah sifat orang yang bertaqwa. Orang yang khusyuk beribadah, beribadah, bergaul, berbuat baik kerana dia mengingati dalil yang menjanjikan pahala dari Allah Ta'ala, bukan atas dasar menyertai, tradisi, kepercayaan buta, atau orientasi duniawi. Begitu juga orang soleh sentiasa takut melakukan perkara yang dilarang oleh Allah dan RasulNya, kerana dia ingat kepada dalil yang mengancam azab yang dahsyat. Dari sini kita tahu bahawa takwa adalah mustahil dicapai tanpa mendapat cahaya Allah iaitu ilmu tentang dalil-dalil al-Quran dan sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Jika seseorang mematuhi kriteria ini, dia layak menjadi hamba yang mulia di sisinya:
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
— Abdullah Muhammad Basmeih”
[Surah Al Hujurat: Ayat 13)
1. Orang yang berpuasa menjauhi perkara yang dilarang oleh Allah berupa makan, minum jima’ dan seumpamanya. Sedangkan jiwa manusia mempunyai kecenderungan terhadap semua itu. Dia meninggalkan semua itu untuk mendekatkan diri kepada Allah, dan mengharapkan pahala dariNya. Ini semua adalah bentuk ketakwaan'
2. Orang yang berpuasa melatih diri untuk mendekatkan diri kepada Allah, dengan menjauhi perkara yang disukai hawa nafsunya, walaupun dia sebenarnya mampu makan, minum atau bersetubuh tanpa sesiapa tahu, tetapi dia meninggalkannya kerana dia sedar bahawa Allah sedang mengawasinya
3. Puasa menyempitkan pergerakan syaitan dalam aliran darah manusia, supaya pengaruh syaitan menjadi lemah. Akibatnya adalah maksiat dikurangkan
4. Puasa secara umum dapat meningkatkan ketaatan kepada Allah, dan ini adalah akhlak orang yang bertaqwa
5. Dengan berpuasa, orang kaya merasai peritnya kelaparan. Jadi itu dia akan lebih mengambil berat tentang orang miskin yang memerlukan. Dan ini jugalah akhlak orang yang bertaqwa.”20 20 Al
Rujukan
6As-Suyuthi, Al Itqan Fi Ulumil Qur’an, (Beirut: Daar al-Kutub al-Ilmiyyah, 2003), hlm 55
7At-Thabary, Jami’ Al Bayan Fii Ta’wiil Al Qur’an, (Beirut: Daar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1999), jilid 3, hlm 409
8Ibnu Kathir, Tafsir Qur’an Al Azhim, (Beirut: Daar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1998), jilid
1, hlm 497
9Hibatullah bin Hasan Lalaka’i, Syarh Ushul I’tiqad Ahlis Sunnah, (Riyadh: Daar al-
Thayyibah, 2003), jilid 4, hlm 149
-7
wajibnya.”10
10Al-Quthuby, Al Jami’ Li Ahkam Al Qur’an, (Beirut: Daar al-Kutub al-Ilmiyyah, 2004),
jilid 2, hlm 272
11Ibnu kathir, Tafsir Qur’an Al Azhim, jilid 1, hlm 500
12Ali Hasan Al-Halaby, Shifatu Shaumin Nabi Fii Ramadhan, (Damaskus: Daar al-
Basyair, 2005), jilid 1, hlm 21
13Al-Aluusy, Ruuhul Ma’ani Fii Tafsiir Al Qu’ran Al Azhim, (Beirut: Daar al-Kutub al-
Ilmiyyah, 2001), jilid 2, hlm 121
14Ibnu Kathir, Tafsir Qur’an Al Azhim, jilid 1, hlm 497
15As Samin Al Halabi, Ad Durr Al Masun fi Oulum al-Kitab al-Maknun, (Beirut: Daar
al-Kutub al-Ilmiyyah, 1994), hlm 138. As-Suyuthi, Al Itqan Fii Ulumil Qur’an, hlm 504
16At-Thabary, Jami’ Al Bayan Fii Ta’wiil Al Qur’an, jilid 3, hlm 413
17Al-Baghawi, Ma’alim At Tanziil, (Beirut: Daar Ibn Hazim, 2002), jilid 1, hlm 196
18As-Suyuthi Dan al-Mahally, Tafsir Al Jalalain, (Beirut: Maktabah Lubnan, 2003), jilid
1, hlm 189
19Adz-Dzahaby, Siyar A’lamin Nubala, (Kairo: Daar al-Hadits, 2006), jilid 8, hlm 175
Comments