Mengimbangi Tuntutan Kehidupan
Dengan semua ini, orang yang bercita-cita tinggi mungkin mendapati dirinya bingung: Bagaimana dia boleh menggabungkan semua perbuatan kebaikan yang pelbagai ini?
Ini memerlukan doa keberkatan masa dan petunjuk dalam mengatur urusan kehidupan. Dalam Syariah, terdapat prinsip untuk menggabungkan keperluan kedua-dua perkara dunia dan agama. Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda:
“Isteri kamu mempunyai hak ke atas kamu, tetamu kamu mempunyai hak ke atas kamu, badan kamu mempunyai hak ke atas kamu.”1
:daripada riwayat Abdullah bin Amr ra, semoga Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى, meridhai mereka berdua. menguasai masa lalu dan akan kekal begitu pada masa hadapan.
Maka berilah hak kepada setiap entiti yang berhak dan rebutlah masa hidupmu dan mekarnya hari-harimu melalui berbagai cara kebaikan. Bukalah semua pintu kebaikan dan peruntukkan masa untuk setiap mereka mendekatkan diri kepada Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى dengan niat yang ikhlas. Jadikan menghormati dan berbakti kepada ibu bapa sebagai perhatian utama, tanpa durhaka, kerana berkat dan kebaikan terletak dekat dengan mereka.
Tetapi bagaimana kita boleh mencapai keseimbangan apabila dunia mengisyaratkan seluruh kemegahan yang dapat dicapai, sedangkan Akhirat berada di luar wilayah kita dan kelihatan begitu jauh? Apakah yang perlu dilakukan apabila apa yang diberitahu kepada kita akan memastikan keselamatan kita nampaknya tidak rohani secara rohani? Bagaimana jika Solat kita tidak selesa; Al-Qur'an tidak menyentuh hati? Ke mana harus berpaling apabila do'a, dengan segala keperluan dan keluhannya, kelihatan hampa? Jika perbuatan-perbuatan yang nampaknya mulia itu menyebabkan seseorang itu tidak peduli, adakah jalan lain selain daripada mengejar kemewahan hidup yang nyata, walaupun sekejap, dengan mengorbankan jalan yang amat sukar yang membawa kepada keselesaan abadi?
Keseimbangan, seperti yang kita ingin capai dalam kehidupan, boleh dibahagikan kepada tiga objektif percuma:
Dalam kekal stabil secara munasabah dalam situasi yang menggembirakan semasa melalui keadaan yang tidak stabil - Kemantapan.
Dalam menggunakan kekuatan, rasa hormat dan kepentingan yang sama kepada dua kuasa yang bertentangan supaya dapat membatalkannya dengan berkesan dan menghasilkan hasil kestabilan yang dikekalkan - Kestabilan.
Dengan mengetahui bahawa apa yang kita keluarkan ditetapkan semula oleh apa yang kita masukkan semula - Kesaksamaan.
Islam yang dicontohkan melalui Sunnah, cara hidup Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, mencari keseimbangan dalam bentuk yang paling murni.
Kemantapan:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِٱلْبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ وَٱلْمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلْقِسْطِ ۖ وَأَنزَلْنَا ٱلْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌۭ شَدِيدٌۭ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥ وَرُسُلَهُۥ بِٱلْغَيْبِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌۭ ٢٥[Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.]
— Abdullah Muhammad Basmeih
[Surah Al-Hadid: 25]
Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى menyamakan kitab-Nya yang diturunkan dan bukti yang jelas tentang Kebenaran yang nyata dengan neraca yang memelihara keadilan.
Gabenor Khorasan, Al-Jarrah ibn `Abd Allah, menulis kepada khalifah `Umar ibn `Abd al-`Aziz, berkata:
"Salam sejahtera ke atas kamu. Penduduk Khorasan telah menjadi memberontak. Mereka tidak layak untuk apa-apa kecuali sebatan dan pedang. Jika Amirul Mukminin melihat wajar untuk membenarkan saya membuat dasar seperti itu, saya akan melakukannya."
`Umar ibn `Abd al-`Aziz menjawab seperti berikut ;
"Saya telah membaca surat anda di mana anda menyebut bahawa penduduk Khorasan telah menjadi derhaka dan tidak layak untuk apa-apa kecuali sebatan dan pedang, dan di mana anda meminta izin saya untuk menggubal dasar seperti itu. Anda telah berdusta. Apa yang mereka layak adalah untuk menerima keadilan dan hak-hak mereka. Undang-undang itu di antara mereka. Dan kesejahteraan juga untukmu."
Allah berfirman:
۞ إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُ بِٱلْعَدْلِ وَٱلْإِحْسَـٰنِ وَإِيتَآئِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَآءِ وَٱلْمُنكَرِ وَٱلْبَغْىِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ٩٠
"Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan kezaliman. Dia memberi peringatan kepadamu agar kamu mendapat peringatan." [Surah An-Nahl, 90]
Pertimbangkan ketidakseimbangan masyarakat tertutup yang enggan mengakui keganasan rumah tangga wujud di rumah orang Islam.
Pertimbangkan ketidakseimbangan sekolah-sekolah al-Qurʾān selepas sekolah di mana kebiasaan untuk tingkah laku kebudak-budakan yang ditunjukkan oleh kanak-kanak semasa pelajaran mereka.
Pertimbangkan ketidakseimbangan kadar perceraian yang semakin meningkat di kalangan isi rumah Muslim.
Pertimbangkan ketidakseimbangan seorang lelaki yang beragama secara lahiriah "secara sah" menceraikan pasangannya supaya mereka boleh secara curang menuntut bayaran keselamatan sosial sebagai dua individu yang berasingan, sambil mendakwa sebagai perkahwinan "agama".
Pertimbangkan ketidakseimbangan orang dewasa muda yang mencari keselesaan dalam mabuk dan cinta di jalanan.
Pertimbangkan ketidakseimbangan orang dewasa muda yang memahami seruan karut kepada anarki yang huru-hara atas nama Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Apabila keadaan berubah dengan perbicaraan dan Fitnah, mengejar keadilan dalam urusan peribadi kita membawa keseimbangan kepada spektrum kehidupan kita yang luas.
Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dengan tegas menyatakan, “Tidak benar-benar beriman seseorang di antara kamu sehinggalah dia menghendaki untuk saudaranya apa yang dia inginkan untuk dirinya sendiri.” (Dipersetujui) Para ulama terdahulu memahami ini sebagai maksud, sebagaimana Imam An-Nawawi menyatakan,
“Adalah lebih baik untuk memahami ini dalam erti kata persaudaraan sejagat, sehingga ia termasuk bukan Islam dan Muslim.” Cinta yang anda miliki, kepercayaan yang anda pegang, kekayaan yang anda miliki, kejayaan yang anda perolehi, kebahagiaan yang anda rasai - semuanya dan banyak lagi, anda ingin orang lain menerima seperti yang anda nikmati" [Imam Nawai]
"Hai orang-orang yang beriman, tetaplah bertakwa kepada Allah dan saksikanlah dengan tidak memihak: Janganlah kebencian terhadap orang lain menjauhkan kamu dari keadilan, tetapi tegakkanlah keadilan, kerana yang demikian itu lebih dekat kepada kesedaran kepada Allah. Bertakwalah kepada Allah, Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
[Surah Al-Maaidah, 8]
Dalam diri kita semua ada keupayaan untuk pergi terlalu jauh, terlalu cepat, terlalu dalam, dan terlalu literal. Dalam diri kita semua adalah keupayaan untuk melakukan terlalu sedikit, terlambat, terlalu cetek dan terlalu liberal;
ٱلَّذِى خَلَقَكَ فَسَوَّىٰكَ فَعَدَلَكَ ٧
“Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu terhadap Tuhanmu yang Maha Pemurah, yang telah menciptakan kamu, menyelaraskan tubuhmu, dan menyeimbangkan kamu?”
[Surah Al-Infitar, 6-7]
“(Ya Allah) Tempatkanlah kami di atas jalan yang lurus – Sirat al-Mustaqiem.” [Surah Al-Fatihaa, 6]
"Allah-lah yang menurunkan Kitab dengan benar dan (juga) neraca, dan apakah yang dapat menyedarkan kamu? Mungkin hari kiamat itu sudah dekat".
[Surah Asy-Syura, 17]
Menentang keseimbangan itu menghasilkan gangguan dalam kehidupan kita dan mengakibatkan kerugian di akhirat (Akhirat). Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى berfirman:
“Tetapi orang-orang yang ringan timbangannya, mereka itulah orang-orang yang kehilangan jiwanya, sedang mereka kekal di dalam Neraka Jahannam.”
[Surah Al-Mu’minoon, 103]
"Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan beramal soleh, maka Allah akan mengubah kejahatan orang-orang itu dengan kebaikan, Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
[Surah Al-Furqaan, 70]
Imam al-Ghazali berkata, “Sekiranya orang yang kamu zalim itu meninggal dunia atau menjadi tidak dapat dihubungi untuk memohon ampun kepadanya, hendaklah kamu memperbanyakkan amal soleh sehingga kamu telah melaksanakan suatu jumlah yang kamu yakini akan mencukupi untuk diambil orang yang dizalimi itu daripada kamu pada hari kiamat dan bahawa kamu masih mempunyai baki yang cukup untuk menjamin keselamatan kamu sendiri.”
Keseimbangan dicapai dengan mengetahui kelemahan-kelemahan anda dan berusaha mengatasinya serta menahan kelemahan masa depan melalui tindakan ketakwaan yang konsisten, walaupun kecil. Reformasi berada dalam genggaman orang yang menghulurkan tangan. Kami menetapkan diri kami teguh di Jalan Lurus dengan kembali kepadaNya sebaik sahaja kami tersesat. Nabi صلى الله عليه وسلم melaporkan kepada kita bahawa Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى berfirman:
"Wahai anak Adam, selama kamu berdoa kepada-Ku dan meminta kepada-Ku, niscaya Aku ampuni dosamu, dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya dosamu setinggi awan di langit, dan seandainya kamu memohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku mengampunimu. Wahai anak Adam, seandainya kamu datang kepada-Ku dengan dosa sebesar bumi dan seandainya kamu tidak akan mempersekutukan-Ku dengannya."
[Sahih Tirmidzi]
Kesaksamaan:
Baik dan jahat tidak boleh sama, terang dan gelap tidak sama dan kebenaran dapat dibezakan dengan kebatilan.
Ia mungkin kelihatan pelik tetapi penyelesaian untuk memerangi kebencian adalah cinta, toleransi dan pengampunan. Umat Islam diajar untuk menentang pencerobohan dengan tahap yang lebih rendah daripada apa yang diterima, bukan kerana kelemahan atau ketidakmampuan, sebaliknya kerana kerendahan hati dan mengejar keamanan.
Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى memerintahkan:
وَلَا تَسْتَوِى ٱلْحَسَنَةُ وَلَا ٱلسَّيِّئَةُ ۚ ٱدْفَعْ بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُۥ عَدَٰوَةٌۭ كَأَنَّهُۥ وَلِىٌّ حَمِيمٌۭ ٣٤"Kebaikan dan kejahatan tidak boleh sama. [Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ], tolaklah kejahatan dengan cara yang lebih baik dan musuhmu akan menjadi sedekat kawan yang lama dan dihargai."
[ Surah Fussilat, 34]
Allah:سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى memerintahkan:
وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍۢ فَحَيُّوا۟ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ حَسِيبًا ٨٦“Dan apabila kamu diberi penghormatan dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya atau (paling tidak) balaslah penghormatan itu (dengan cara yang sama)”.
[Surah An-Nisa, 86]
Sejarah mencatatkan bahawa Fudalah ibn ‘Umair, salah seorang ketua Quraisy, telah berjanji untuk membunuh Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ walaupun ia bermakna kematian baginda sendiri.
Semasa penaklukan Makkah, Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ memulakan Tawafnya (mengelingi) Ka'bah. Fudalah menyangka bahawa dalam semua keributan dia boleh menyembunyikan belati beracun dan mendekati Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dan tiada seorang pun yang lebih bijak. Ketika Fudalah memulakan pendekatannya, Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ berhenti dan berpaling dan menghadap Fudalah dan berkata kepadanya dari kejauhan, “Wahai Fudalah, apakah yang kamu rancangkan dalam dirimu?” Fudalah berkata "Saya di sini untuk mengejar kebenaran."
Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ meneruskan dan Fudalah mula mendekat. Sekali lagi Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bertanya “Wahai Fudalah, apakah yang kamu rancangkan dalam dirimu?” Fudalah sekali lagi berkata, "Saya di sini untuk mengejar kebenaran." Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ tersenyum dan meneruskan. Tidak lama kemudian, Fudalah berada dalam jarak serangan, tetapi Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ menyerang terlebih dahulu.
Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ meletakkan tangannya yang mulia di atas dada Fudalah. Hati di bawah penuh dengan kebencian dan niat jahat. Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ menghulurkan tangan dengan penuh kasih sayang, pengampunan dan belas kasihan. Di antara 10,000 pejuang yang menaklukkan Makkah, Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ tidak mengarahkan Fudalah dihantar. Dia tidak meminta pengawal untuk menghalangnya dan menghalangnya. Dia bertindak dalam cinta dan jaminan.
Fudalah memahami bahawa nyawanya telah diselamatkan dan seandainya Muhammad Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ menghendaki bahaya kepadanya, ia akan diperintahkan. Dia berkata, "Ketika dia meletakkan tangannya di dadaku, tidak ada seorang pun di dunia yang lebih aku benci daripada dia, namun demi Allah, ketika dia mengangkat tangannya, tidak ada seorang pun di dunia yang lebih aku cintai daripada dia."
Seorang Muslim berusaha untuk menyembuhkan daripada mengeluarkan cukai, untuk menambah daripada memulakan baru, untuk menyemai daripada mengembara lebih jauh untuk berkumpul.
Seorang Muslim memberikan sukatan penuh dan menimbang semua perkara dengan adil mencari keseimbangan. Itu menghasilkan kebaikan untuk semua, sebagaimana firman Allah:
وَأَوْفُوا۟ ٱلْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا۟ بِٱلْقِسْطَاسِ ٱلْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌۭ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًۭا ٣٥“Dan sempurnakanlah takaran apabila kamu menyukat, dan timbanglah dengan neraca yang genap, itulah sebaik-baik keputusan”.
[Surah Al-Isra, 35]
Pembangunan kerohanian atau mengejar kesempurnaan Ihsan adalah pemangkin kepada keharmonian yang merupakan keseimbangan dalam semua yang mengelilingi kita.
Orang yang mengikuti sunnah adalah seorang guru dengan contoh yang nyata. Mereka bekerja keras dalam apa jua tugas yang ada, sambil menggalakkan orang di sekeliling mereka. Mereka memudahkan dan menyelesaikan masalah. Mereka lebih banyak mendengar daripada bercakap dan apabila dialamatkan, mereka memberi perhatian. Kehidupan rumah tangga mereka secara tertutup penuh dengan ibadah yang tersembunyi dari mata orang lain yang akan mengagumi mereka jika mereka tahu. Mereka beriman dan yakin kepada Tuhan mereka;
ٱلرَّحْمَـٰنُ ١
عَلَّمَ ٱلْقُرْءَانَ ٢
خَلَقَ ٱلْإِنسَـٰنَ ٣
عَلَّمَهُ ٱلْبَيَانَ ٤
ٱلشَّمْسُ وَٱلْقَمَرُ بِحُسْبَانٍۢ ٥
وَٱلنَّجْمُ وَٱلشَّجَرُ يَسْجُدَانِ ٦
وَٱلسَّمَآءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ ٱلْمِيزَانَ ٧
أَلَّا تَطْغَوْا۟ فِى ٱلْمِيزَانِ ٨
وَأَقِيمُوا۟ ٱلْوَزْنَ بِٱلْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا۟ ٱلْمِيزَانَ ٩
وَٱلْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ ١٠
"Tuhan Yang Maha Pemurah yang mengajarkan Al-Quran. Dia menciptakan manusia dan mengajarnya berkomunikasi. Matahari dan bulan mengikuti peredarannya, tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohon tunduk kepada rancangan-Nya, Dia meninggikan langit, Dia telah menetapkan neraca supaya kamu tidak melampaui neraca: timbanglah dengan adil dan jangan kamu kekurangan dalam timbangan."
[Surah Ar-Rahman, 1 – 10]
Comments