Ramadhan Bulan Menuju Terealisasinya Tiga Tujuan.
(La’allakum Tattaquun, La’allakum Tasykuruun, La’allahum Yarsyuduun)
Ada yang sangat menarik dari setiap akhir Terdapat sesuatu yang sangat menarik tentang penghujung setiap ayat berkaitan dengan puasa Ramadhan. Ayat 183-187 Surah Al- Baqarah diakhiri dengan fi'il Mudhari' (masa kini dan masa hadapan).
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ١٨٣
[Surah Al Baqarah :Ayat 183]
أَيَّامًۭا مَّعْدُودَٰتٍۢ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍۢ فَعِدَّةٌۭ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى ٱلَّذِينَ يُطِيقُونَهُۥ فِدْيَةٌۭ طَعَامُ مِسْكِينٍۢ ۖ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًۭا فَهُوَ خَيْرٌۭ لَّهُۥ ۚ وَأَن تَصُومُوا۟ خَيْرٌۭ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ١٨٤
[Surah Al Baqarah :Ayat184]
شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًۭى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍۢ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍۢ فَعِدَّةٌۭ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا۟ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ١٨٥
[Surah Al Baqarah: Ayat 185]
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِى وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ١٨٦
[Surah Al Baqarah : Ayat 186]
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌۭ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌۭ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَٱلْـَٔـٰنَ بَـٰشِرُوهُنَّ وَٱبْتَغُوا۟ مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا۟ وَٱشْرَبُوا۟ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ ٱلْخَيْطُ ٱلْأَبْيَضُ مِنَ ٱلْخَيْطِ ٱلْأَسْوَدِ مِنَ ٱلْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا۟ ٱلصِّيَامَ إِلَى ٱلَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَـٰشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَـٰكِفُونَ فِى ٱلْمَسَـٰجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ ءَايَـٰتِهِۦ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ١٨٧
[Surah Al Baqarah : Ayat 187]
Contohnya ayat Surah Al Baqarah : Ayat 183 diakhiri dengan la'allakum tattaqun, kemudian di kuntum ta'lamun Surah Al Baqarah (184), la'allakum tasykurun Surah Al Baqarah : Ayat(185), la'allahum yarsyudun (186), dan la'allahum yattaqun (187).
Mengikut tatabahasa Arab, akhir ayat Ini bermakna puasa mesti hadir dan berorientasikan masa kini datang. Pengabdian bermula, mengiringi, berakhir, sekaligus susulan Ramadhan.21
Kecuali ayat [Surah Al Baqarah: Ayat 184] ayat-ayat lain digabungkan dengan perkataan la'alla yang menunjukkan maksud harapan (tarajji). Maksudnya, Ramadhan mesti bulan yang penuh harapan ke arah perubahan dan peningkatan ke arah itu lebih baik dan bermakna.
Pertama, harapan menjadi orang yang bertaqwa (la'allakum tattaqun). Dalam menafsirkan ayat ini, sebahagian ahli tafsir menyatakan bahawa 'itu mudah. Kamu semua boleh melindungi diri daripada segala bentuk maksiat.' Kerana orang yang berpuasa harus anti maksiat. Makan dan minum cuma tidak mahu (siang hari), apa yang lebih tidak bermoral 22
Kedua, harapan menjadi orang yang berilmu (dalam kuntum ta'lamun). Pengetahuan mesti menjadi asas kepada kita dalam menerokai erti dan rahsia puasa. Sebaliknya, puasa harus membawa kita untuk sentiasa menggali dan mengembangkan pengetahuan. Ilmu dan ketakwaan menjadi 'identiti' Muslim.23
Ketiga, harapan menjadi orang yang pandai bersyukur (la'allakum tasykurun). Kesyukuran adalah nilai yang positif dan membina untuk orang ramai orang-orang yang berpuasa, kerana apabila mereka merasa letih, lapar, dahaga dan dahaga, maka Apabila anda berbuka, anda boleh menikmati apa yang menjadi hak anda dan mulut anda perut, perasaan gembira itu diluahkan dengan luar biasa indah.24 “Bagi manusia Terdapat dua kegembiraan dalam berpuasa iaitu kegembiraan berbuka dan kegembiraan apabila dia bertemu Tuhannya di akhirat." (HR. Thabrani).
Keempat, berharap untuk menjadi seorang yang berada dalam kebenaran (la'allahum yarsyudun). Berdoa dan mendekatkan diri kepada Allah adalah prasyarat yang membawa seseorang untuk mendapat laluan kebenaran dalam menjalani kehidupan ini.25
Harapan ini mesti ditunaikan dengan ketaatan dan keikhlasan yang mendalam berdoa, bersungguh-sungguh meminta kepada Tuhan dan tidak yang lain.
Kelima, harapan menjadi orang yang bertaqwa (la'allahum yattaqun). Untuk menjadi orang yang takut kepada Tuhan, anda mesti tahu diri anda, tahu had anda, dan tahu apa itu betul. Mengetahui diri anda bermakna dapat mengawal keinginan anda, mengetahui had anda ertinya mengetahui larangan Allah, dan mengetahui apa yang patut maknanya berusaha untuk mempersembahkan prestasi terbaik anda mengikut had kebolehannya.26 Berhubung dengan konteks takwa, takrif takwa ialah melaksanakan segala perintah dan menjauhi segala larangan. Tapi, apa yang menarik Dari ayat 183, orang yang berpuasa tetap didakwa untuk melahirkan sikap taqwa.
Dari redaksi ayat ini, tuntutan puasa bukan sekadar kemampuan menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang tidak sah, di mana orang beriman menahan diri dari makan dan minum had tertentu tidak menjadi masalah. Orang yang tidak boleh puasa itu lebih kerana tidak berlandaskan iman. menahan makan dan minum pada siang hari kelihatan seperti kerja ringan.
Tetapi terdapat tuntutan "la allakum tattaqun" dalam ayat ini, iaitu ada mesej akhlak yang dituntut ke atas orang yang berpuasa. Mengenai pesan moral puasa, ada sejarahnya berkata: “Pernah di bulan Ramadhan, Rasulullah mendengar ada seorang ibu yang memarahi pembantu rumahnya. Penderaan didengari oleh Rasulullah, lalu sahabat itu diminta menelefon perempuan itu. Kemudian Rasulullah menyuruhnya makan. Selepas Wanita itu datang kepada Rasulullah, lalu baginda memerintahkan wanita itu makan makanan yang telah disediakan itu. Wanita itu berkata, “Wahai Rasulullah, aku sedang berpuasa.” Kemudian Rasulullah berkata, “Banyak orang yang lapar, tetapi sedikit yang berpuasa. Allah tidak membutuhkan kalian menahan lapar dan haus di siang hari jika tidak mampu menahan hawa nafsu.”
(HR. Bukhari)
Dari sini dapatlah kita ketahui, bahwa berpuasa bukanlah hanya sekedar menahan makan dan minum, melainkan ada tuntutan untuk menahan hawa nafsu.
Rujukan
21Muhammad bin Ibrahim Dabiisi, al-Taqwa fi al-Qur’an al-kariim, (Kairo: Daar al-
Muhadditsin, 2008), hlm 36.
22Ibid, hlm 37.
23Ibid.
24 Ibid, hlm 38.
25Ibid, hlm 39.
26Ibid, hlm 40.
No comments:
Post a Comment