Ibn ‘Abbas (semoga Allah meridhainya) menceritakan bahawa Nabi Allah (saw) menegaskan: ‘Orang yang dilantik sebagai gabenor atau hakim atas sesuatu kaum-dia akan dibawa pada hari Kiamat dalam keadaan yang sedemikian rupa sehingga tangannya akan diikat ke lehernya. Kemudian jika didapati bahawa dia tidak korup dan semua keputusannya berdasarkan keadilan dia akan dibebaskan, tetapi jika dia korup dan telah menerima rasuah daripada orang ramai memberikan penghakiman yang bertentangan dengan prinsip yang benar, dia akan dilemparkan ke dalam Neraka, ke kedalaman yang sama dengan perjalanan lima ratus tahun. (TibranI).
Dalam Islam, rasuah adalah dilarang sama sekali dan dianggap sebagai dosa besar dengan akibat yang teruk. Kedua-dua al-Quran dan Hadis mengutuk keras rasuah, menonjolkan kesan buruknya terhadap individu dan masyarakat. Hukuman rasuah boleh merangkumi kesan duniawi dan rohani, menekankan kepentingan kejujuran, integriti dan keadilan.
Teks Islam tentang Rasuah:
Quran:
Beberapa ayat dalam al-Quran secara jelas mengutuk rasuah. Contohnya:
وَلَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَـٰطِلِ وَتُدْلُوا۟ بِهَآ إِلَى ٱلْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا۟ فَرِيقًۭا مِّنْ أَمْوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ١٨٨Janganlah kamu memakan harta sesamamu dengan cara yang tidak benar, dan janganlah kamu menyogok pihak berkuasa dengan sengaja untuk memakan sebahagian daripada harta orang lain, sedang kamu mengetahui bahawa itu adalah dosa. — Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran
[Surah Al-Baqarah/2: Ayat 188]
Amaran supaya tidak memakan harta sesama sendiri secara tidak adil dan menggunakannya untuk rasuah untuk mendapatkan kelebihan yang tidak adil.
سَمَّـٰعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّـٰلُونَ لِلسُّحْتِ ۚ فَإِن جَآءُوكَ فَٱحْكُم بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ۖ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْـًۭٔا ۖ وَإِنْ حَكَمْتَ فَٱحْكُم بَيْنَهُم بِٱلْقِسْطِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُقْسِطِينَ ٤٢"Mereka sangat suka mendengar kebatilan dan memakan keuntungan yang haram.1 Maka jika mereka datang kepadamu ˹Wahai Nabi˺, maka hukumlah di antara mereka atau berpaling daripada mereka. Jika kamu berpaling daripada mereka, mereka tidak dapat memberi mudarat kepadamu sedikit pun. Tetapi jika kamu menghukum di antara mereka, maka lakukanlah dengan adil. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil." Dr Mustafa Khattab, The Clear Quran
[Surah Al-Ma'idah/5: Ayat 42]
Mengutuk mereka yang "pendengar yang tekun kepada kebatilan, pemakan [apa yang] haram," yang ditafsirkan oleh ulama Islam termasuk rasuah.
Hadis:
Banyak Hadis (perkataan dan tindakan Nabi Muhammad) juga mengutuk rasuah. Satu Hadis yang terkenal menyatakan, "Allah telah melaknat orang yang menawarkan rasuah dan orang yang menerimanya," menurut Iman kepada Allah. Nabi pun melaknat perantara yang memudahkan rasuah.
Akibat Rasuah:
Rohani:
Rasuah dilihat sebagai dosa besar yang membawa kepada kemurkaan Allah dan menjauhkan diri daripada rahmat-Nya.
Seluruh dunia:
Rasuah boleh mengakibatkan akibat sosial dan moral, termasuk kehilangan reputasi, kepercayaan dan kedudukan sosial.
Undang-undang:
Bergantung pada konteks dan bidang kuasa, hukuman boleh termasuk denda, penjara, atau bentuk hukuman ta'zir (berbicara).
Keterukan Hukuman:
Keterukan hukuman bagi rasuah tidak ditakrifkan secara jelas dalam al-Quran dengan bilangan sebatan tertentu, tetapi ia boleh menjadi berat mengikut undang-undang Islam. Al-Quran dan Hadis menekankan bahawa rasuah adalah satu bentuk rasuah yang menjejaskan keadilan dan kesaksamaan. Hukuman khusus diserahkan kepada budi bicara hakim atau pemerintah, dengan mengambil kira keterukan kesalahan dan keadaan.
Kepentingan Keadilan dan Integriti:
Ajaran Islam amat menekankan kepentingan keadilan, kesaksamaan, dan kejujuran dalam semua urusan. Rasuah dilihat sebagai pelanggaran prinsip ini dan pengkhianatan terhadap amanah. Larangan rasuah adalah aspek asas undang-undang dan etika Islam, memajukan masyarakat berdasarkan kebenaran dan integriti.
Tafsir Ibnu Kathir: (Surah Al Baqarah: Ayat 188]
Rasuah adalah dilarang dan merupakan Dosa;
`Ali bin Abu Talhah melaporkan bahawa Ibn `Abbas berkata, "Ini (Ayah 2:188) adalah mengenai orang yang berhutang apabila tidak ada bukti pinjaman. Maka dia menafikan mengambil pinjaman dan kes itu pergi kepada pihak berkuasa, walaupun dia tahu bahawa itu bukan wangnya dan dia adalah seorang pendosa, memakan apa yang tidak dibenarkan untuknya." Pendapat ini juga dilaporkan daripada Mujahid, Sa`id bin Jubayr, `Ikrimah, Al-Hasan, Qatadah, As-Suddi, Muqatil bin Hayan dan `Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam. Mereka semua menyatakan, "Janganlah kamu berbantah-bantahan apabila kamu mengetahui bahawa kamu berlaku zalim."
Keputusan Hakim tidak membenarkan yang Dilarang atau melarang yang Dihalalkan
Diriwayatkan dalam Dua Sahih bahawa Ummu Salamah meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
«أَلَا إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ، وَإِنَّمَا يَأْتِينِي الْخَصْمُ، فَلَعَلَّ بَعْضَكُمْ أَنْ يَكُوْنَ أَنْ يَكُونَ مِنْ بَعْضٍ فَأَقْضِيَ لَهُ، فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ بِحَقِّ مُسْلِمٍ فَإِنَّمَا هِيَ قِطْعِرٌ، مِنْ فَلْيَحْمِلْهَا أَوْ لِيَذَرْهَا»
(Saya hanya manusia! Kamu sekalian mengemukakan kes-kes kamu kepada saya, dan kerana sebahagian daripada kamu mungkin lebih fasih dan persuasif dalam mengemukakan hujahnya, saya mungkin mengeluarkan penghakiman untuk kepentingannya. Jadi, jika saya memberikan hak seorang Muslim kepada orang lain, saya benar-benar memberinya secebis api; maka dia tidak boleh mengambilnya.)
Ayat dan Hadis membuktikan bahawa penghakiman pihak berkuasa dalam apa jua keadaan tidak mengubah realiti kebenaran. Oleh itu, ketetapan itu tidak membenarkan apa yang sebenarnya dilarang atau mengharamkan apa yang sebenarnya dibenarkan. Ia hanya terpakai dalam kes itu. Jadi jika keputusan itu bersetuju dengan kebenaran, maka tidak ada salahnya dalam kes ini. Jika tidak, hakim akan memperoleh pahalanya, manakala penipu akan memperoleh beban jahat.
Inilah sebabnya Allah berfirman:
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلْمِ لِتَأْكُلِّ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
(Dan janganlah kamu makan harta sesama sendiri dengan jalan yang batil, dan janganlah kamu memberi rasuah kepada pemerintah (hakim sebelum mengemukakan kes kamu) supaya kamu memakan sebahagian daripada harta orang lain dengan berdosa, dengan mengetahui, `Sedang kamu mengetahui kebatilan apa yang kamu dakwakan. ' Qatadah berkata, "Wahai anak Adam! Ketahuilah bahawa keputusan hakim tidak membenarkan kamu apa yang dilarang atau melarang kamu daripada apa yang dibenarkan. Hakim hanya memutuskan menurut keputusannya yang terbaik dan mengikut keterangan saksi. Hakim itu hanyalah manusia dan pasti melakukan kesilapan. Ketahuilah bahawa jika hakim tersilap memberi keputusan kepada seseorang yang berselisih, maka orang yang bersengketa itu akan bertemu dengan Allah pada hari itu. Kemudian, orang yang zalim akan dihakimi dengan cepat dan tepat dengan apa yang akan melebihi apa yang dia perolehi oleh penghakiman yang salah yang diterimanya dalam kehidupan dunia ini."
Ma'arif Quran:
Ayat-ayat sebelumnya memperkatakan tentang perintah-perintah yang berkaitan dengan puasa di mana penggunaan perkara-perkara yang halal telah diharamkan dalam tempoh yang ditetapkan dan masa yang ditetapkan. Sekarang dalam ayat ini, perolehan dan penggunaan Haram atau harta atau harta yang haram telah diharamkan. Ini mempunyai kesesuaian tematik kerana tujuan sebenar di sebalik puasa, satu ibadah, tidak lain hanyalah untuk membiasakan manusia menjauhi apa yang dihalalkan baginya. Jika dia boleh berbuat demikian, ada kemungkinan bahawa menjauhkan diri daripada perkara yang benar-benar haram akan menjadi lebih mudah baginya. Terdapat satu lagi surat-menyurat di sini. Wajiblah seseorang itu berusaha untuk berbuka dengan yang halal. Sesiapa yang melalui kepayahan berpuasa sepanjang hari tetapi akhirnya berbuka pada waktu petang dengan perkara yang haram, hanya akan mendapati puasanya tidak diterima di sisi Allah.
Ulasan
Ayat ini melarang pemerolehan dan penggunaan harta dan harta dengan cara yang haram. Perlu diingat bahawa pemerolehan dan penggunaan sesuatu dengan cara yang halal telah ditekankan dalam Ayat 168 Sarah al-Baqarah seperti berikut:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِإِنْهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﴿168﴾
Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya dia adalah musuh yang nyata bagi kamu.
Sekali lagi, perintah yang sama muncul dalam Surah al-Nahl:
فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّـهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ إِن كُنتُيمْ إِن كُنتُمْ إِنْتُمْ ﴿114﴾
Maka makanlah dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, yang halal lagi baik, dan bersyukurlah atas nikmat Allah, jika hanya kepada-Nya kamu menyembah. (16:114)
Kriteria baik dan jahat dalam mencari
Seluruh dunia bersetuju bahawa wang dan bahan diperlukan dan kehidupan bergantung kepada mereka. Jadi adakah ia bersetuju bahawa ada cara yang disukai dan dibenarkan untuk memperolehnya dan ada juga cara yang tidak diingini dan terlarang. Hampir seluruh dunia memandang rendah terhadap kecurian, rompakan, dan penipuan, tetapi orang pada umumnya tidak mempunyai beberapa kriteria yang kukuh untuk menentukan sama ada cara ini dibenarkan atau tidak dibenarkan, mungkin ini tidak mungkin kerana ia berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat di seluruh dunia dan menjejaskan manusia seperti itu. Oleh itu, kriteria universal, baik dan munasabah, hanya boleh datang daripada Tuhan-Pencipta semua alam melalui perantaraan wahyu.
Sebaliknya, jika manusia sendiri diberi pilihan untuk menempa kriteria mereka sendiri, sudah tentu, mereka yang memberikan kerangka undang-undang akan lebih memikirkan bangsa, negara atau masyarakat mereka dan, sebagai kebiasaan, ini akan berbeza daripada apa yang akan difikirkan tentang bangsa dan negara lain. Walaupun latihan ini dilakukan melalui badan antarabangsa yang mewakili seluruh dunia, itu juga, seperti yang ditunjukkan oleh pengalaman, tidak dapat memuaskan hati semua manusia. Akibatnya, akan berlaku ketidakadilan undang-undang yang berakhir dengan peperangan dan huru-hara.
Kebaikan sistem ekonomi Islam
Hukum yang boleh dan yang dilarang yang dikuatkuasakan oleh Syariat Islam datang dengan jelas melalui wahyu Ilahi, atau berasal daripadanya. Undang-undang itu - munasabah, semula jadi dan komprehensif - adalah satu-satunya undang-undang yang boleh berfungsi untuk setiap negara, negara dan masyarakat dan boleh menjadi jaminan keamanan yang sangat dikehendaki. Alasannya ialah segala-galanya yang berguna bersama telah ditinggalkan sedemikian di bawah undang-undang ilahi ini, khususnya perkara-perkara yang semua manusia menuntut hak yang sama, seperti, udara, air, tumbuh-tumbuhan, haba, hutan yang tidak dimiliki dan hasil pertumbuhan gunung yang tidak berpenghuni. Ini adalah harta yang dikongsi bersama semua manusia; tidak dibenarkan sesiapa pun mengambil alih ini sebagai pemilik.
Kemudian ada perkara yang, jika dikongsi, akan mengganggu masyarakat manusia, atau menimbulkan konflik dan keganasan. Untuk ini undang-undang pemilikan persendirian diisytiharkan. Undang-undang yang mengawal pemilikan awal sesuatu tanah atau hasil bumi adalah berbeza dengan undang-undang pemindahan hak milik. Undang-undang telah dirumuskan sedemikian rupa sehingga tidak seorang pun boleh dibiarkan kehilangan keperluan hidup, tentu saja, dengan syarat dia berusaha untuk memperolehnya.
Perhatian khusus telah diberikan kepada pertimbangan bahawa tiada seorang pun yang merampas hak orang lain, atau membawa kerugian kepada mereka, dan dengan itu, menumpukan modal di tangan beberapa individu. Di bawah undang-undang pemindahan pemilikan - sama ada ia mengikut perintah ilahi yang berkaitan dengan pusaka selepas kematian atau berkuat kuasa melalui jual beli seperti yang dipersetujui oleh pihak-pihak yang berkenaan - ia telah mengikat bahawa sama sekali tidak boleh berlaku penipuan atau penipuan dalam urus niaga itu dan juga, tidak sepatutnya ada kesamaran atau ketidakcukupan sedemikian yang boleh membawa kepada pertikaian bersama di masa hadapan.
Turut diambil kira ialah faktor persetujuan dalam urus niaga. Ia perlu dipastikan bahawa persetujuan yang diberikan oleh pihak berkenaan adalah tulen dan persetujuan tersebut tidak dikeluarkan di bawah tekanan. Dalam undang-undang Islam, semua transaksi yang dikenali sebagai batal, tidak sah atau berdosa mempunyai beberapa kecacatan yang wujud dalam perjanjian tersebut. Di tempat, ia boleh menjadi penipuan biasa, di tempat lain, balasan untuk sesuatu perkara atau perbuatan yang tidak diketahui. Kadangkala, hak seseorang dirampas atau kepentingan diri digalakkan dengan membawa kerugian kepada orang lain, atau hak orang awam dilupuskan secara haram. Sebab yang sangat penting mengapa minat, perjudian dan seumpamanya dilarang adalah kerana ia membahayakan kepentingan awam. Akibat kehadiran jahat mereka dalam masyarakat, sesetengah individu menjadi parasit manakala seluruh masyarakat dicampakkan ke dalam kemiskinan.
Walaupun transaksi sedemikian dilakukan atas persetujuan bersama pihak yang terlibat, transaksi tersebut tidak dibenarkan kerana ia tidak lain hanyalah jenayah rasmi terhadap seluruh masyarakat. Ayat ini merangkumi semua situasi dan aspek yang tidak dibenarkan. Menarik untuk diperhatikan bahawa Al-Quran menggunakan perkataan' أَمْوَالَكُم : (amwalakum) dalam وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم ، diterjemahkan sebagai 'dan janganlah kamu memakan harta sesama kamu dengan 'harta kamu' yang pada dasarnya bermaksud harta. Ungkapan ini mempunyai petunjuk halus kepada fakta bahawa mereka yang menceroboh harta orang lain mesti berfikir bahawa orang lain juga akan mempunyai jenis cinta dan perhatian yang sama terhadap hartanya seperti yang penceroboh terhadap hartanya sendiri. Jika defendan menceroboh harta pesalah secara menyalahi undang-undang, dia pasti akan cedera.
Di samping itu, ayat itu mungkin mengeluarkan satu lagi cadangan. Apabila seseorang menceroboh harta orang lain, dan jika orang lain mula melakukan ini sebagai amalan biasa, akibat semulajadi adalah orang lain akan menceroboh hartanya, memberikannya apa yang dia berikan kepada orang lain. Dilihat dari sudut ini, menceroboh harta seseorang secara haram adalah benar-benar undangan kepada orang lain untuk datang menceroboh harta penceroboh, sama-sama menyalahi undang-undang. Seketika, bayangkan apa yang akan berlaku kepada masyarakat di mana pemujaan pemalsuan dalam artikel kegunaan harian menjadi amalan biasa. Akan ada seorang peniaga, yang mendapat lebih sedikit dengan mencampurkan mentega dengan minyak atau lemak yang lebih murah, yang kemudiannya akan pergi ke kedai susu dan tukang susu akan memberinya susu yang dicampur dengan air. Jika dia memerlukan rempah, ini akan dicemari.
Pengalaman yang sama akan berulang apabila dia pergi membeli ubat. Jadi, seorang memperoleh lebih banyak melalui pemalsuan manakala orang lain mengeluarkan pendapatan tambahan itu daripada poketnya dan orang ketiga melakukan perkara yang sama kepada yang kedua dan lingkaran ganas itu berterusan dan menambah rasa mual. Makhan38Penzina berasa gembira tentang apa tambahan yang dia masukkan ke dalam tabungnya tetapi dia tidak pernah melihat lubang di bawahnya kerana dia tidak menyimpan apa-apa tambahan itu dalam realiti. Oleh itu, sesiapa yang merampas wang atau harta orang lain dengan cara palsu, sebenarnya membuka pintu kepada perampasan wang dan hartanya secara haram.
Berkaitan dengan ayat ini, terdapat satu lagi perkara yang perlu diingat. Firman perintah ilahi ini adalah umum: Dan janganlah kamu memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil'. Ini termasuk perampasan harta seseorang, dan kecurian, dan rompakan, yang melaluinya wang atau harta milik seseorang diambil secara paksa. Kemudian, terdapat faedah, perjudian, rasuah dan semua jualan dan transaksi yang rosak yang juga tidak dibenarkan di bawah hukum syarak, walaupun, terdapat kepastian persetujuan yang diberikan oleh pihak yang berkenaan.
Sekali lagi, apa-apa wang atau harta yang diperoleh melalui pembohongan atau sumpah palsu, atau pendapatan yang telah dilarang oleh syarak, walaupun seseorang itu sendiri telah berkeringat untuk mendapatkannya, semuanya haram, haram dan palsu. Walaupun kata-kata Al-Quran melarang 'makan' dengan jelas, tetapi pemacu makna di sini tidak terhad kepada 'makan' seperti itu, sebaliknya, ia bermaksud 'menggunakan' dalam erti kata yang mutlak; ia boleh jadi dengan makan, minum, memakai atau apa-apa cara penggunaan lain. Secara metafora, semua penggunaan sedemikian diliputi di bawah ungkapan 'untuk makan,' misalnya, A memakan harta B, yang hanya cara berkata, walaupun semua itu mungkin bukan apa yang boleh 'dimakan'.
Latar Belakang Wahyu
Ayat ini diturunkan dalam latar belakang peristiwa tertentu yang berkaitan dengan perselisihan tanah antara dua orang sahabat yang mulia. Kes itu dibicarakan di mahkamah Nabi ﷺ. Plaintif tidak mempunyai saksi. Nabi ﷺ meminta defendan untuk bersumpah mengikut norma undang-undang Islam. Dia sudah bersedia untuk bersumpah apabila Nabi ﷺ membacakan ayat berikut di hadapan baginda sebagai nasihat yang baik:
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّـهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَـٰئِكَ َلَا خَلَ الْآخِرَةِ
Sesungguhnya orang-orang yang mengambil sedikit harga dari perjanjian Allah dan sumpah-sumpah mereka, tidak ada bagi mereka bahagian di akhirat. (3:77)
Apabila Sahabat mendengar ayat ini yang memberi amaran kepada mereka yang cuba mengambil alih harta seseorang melalui sumpah palsu, dia meninggalkan niatnya untuk bersumpah itu dan menyerahkan tanah itu kepada plaintif. (Ruh al-Ma'ani)
Jadi, inilah latar belakang ayat ini diturunkan. Sebagai permulaan, ia melarang memperoleh harta seseorang dengan cara yang menyalahi undang-undang, kemudian ke arah akhir, ia memberi amaran terhadap pemfailan kes palsu, mengangkat sumpah palsu dan memberi atau mentauliahkan saksi palsu. Melarang semua ini, telah dikatakan:
وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَمْأَتُوَ
yang bermaksud: 'Janganlah kamu membawa kes harta kepada pihak berkuasa, supaya melaluinya kamu memakan sebahagian daripada harta orang ramai dengan berdosa sedangkan kamu mengetahui bahawa kamu tidak berhak terhadapnya dan kamu hanya membuat kes palsu.'
Perkataan وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ (sedangkan anda tahu) di akhir ayat memberitahu kita bahawa seseorang, yang menuntut sesuatu atas dasar salah faham dan memfailkan saman di mahkamah untuk mendapatkannya, tidak akan dilindungi oleh amaran ini. Dalam kejadian seperti ini, Nabi saw bersabda:
انما انا بشر و انتم تختصمون الی و لعل بعضکم ان یکون الحن بحجتہ من بعض فاقضی لہ علی نحوما اسمع منہی فمل حق اخیہ فلا یاخذنہ فانما اقطع لہ قطیۃ من النار (رواہ البخاری و مسلم عن ام سلمہ ؓ)
Saya manusia dan kamu membawa perselisihan kamu kepada saya. Mungkin salah seorang di antara kamu lebih fasih dalam perkaranya daripada yang lain dan aku memutuskan untuk memihak kepadanya berdasarkan apa yang aku dengar daripadanya. Oleh itu, sekiranya dia mendapat sesuatu daripada hak saudaranya, dia tidak boleh mengambilnya kerana, jika demikian, saya akan membahagikan kepadanya tipu daya dari neraka. (Bukhri dan Muslim dari Ummu Salmah (رضی اللہ تعالیٰ عنہا
Nabi ﷺ telah menjelaskan dengan jelas dalam sabdanya yang dipetik di atas bahawa seorang hakim Muslim boleh memberikan penghakiman di bawah beberapa salah faham di mana hak undang-undang satu pihak diberikan secara menyalahi undang-undang kepada pihak yang lain, maka, penghakiman mahkamah sedemikian tidak akan menghalalkan perkara itu untuknya. Begitu juga sebaliknya, iaitu tidak menjadi haram bagi sesiapa yang menghalalkannya. Ringkasnya, penghakiman mahkamah tidak menjadikan yang sah haram, atau yang menyalahi undang-undang sah. Jika seseorang berjaya merampas sesuatu kepunyaan orang lain melalui mahkamah dengan cara penipuan, saksi palsu atau sumpah, laknat kerana telah melakukan yang akan membebankan bahunya dan dia harus, memikirkan pertanggungjawaban yang muktamad di Akhirat dan kehadiran di mahkamah Allah, Yang A11-Mengetahui, Yang Maha Mengetahui, meninggalkannya.
Walau bagaimanapun, menurut Imam Abu Hanifah (رح), jika dalam transaksi yang melibatkan kontrak atau pembatalan di mana Qadi atau hakim mempunyai kuasa di bawah undang-undang Islam, Qadi قاضی memberikan penghakiman, walaupun berdasarkan sumpah atau saksi palsu, penghakiman itu akan menjadikan kontrak atau pembatalan itu sah di bawah undang-undang Islam. Peraturan halal dan haram akan dikenakan ke atasnya, walaupun, kutukan pembohongan dan reka bentuk saksi palsu akan tergantung di lehernya.
Halal membawa rahmat; Haram menghasilkan kejahatan:
Terdapat beberapa tempat dalam Al-Quran di mana menjauhkan diri daripada yang haram dan memperoleh yang halal telah ditekankan dalam pelbagai cara. Di dalam sebuah ayat juga telah dijelaskan bahawa amalan dan akhlak manusia sangat dipengaruhi oleh memakan yang halal. Jika tidak makan dan minum yang halal, hampir mustahil untuk mengharapkan akhlak yang baik dan amal soleh daripada orang itu. Dikatakan dalam al-Quran:
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ تَعْمَلُونَ
Wahai rasul-rasul, makanlah yang baik-baik dan beramallah kamu. Saya sedar apa yang awak buat. (23:51)
Dalam ayat ini, akan diperhatikan bahawa makan yang halal telah digabungkan dengan perintah mengerjakan yang ma'ruf. Petunjuknya adalah bahawa amal soleh hanya boleh dikeluarkan apabila manusia makan dan minum yang halal. Nabi saw sendiri telah menjelaskan dengan jelas dalam sebuah hadis bahawa alamat dalam ayat ini, tidak syak lagi, kepada para nabi, tetapi perintah ini tidak terhad kepada mereka sahaja, sebaliknya, semua orang Islam didakwa dengannya. Di penghujung hadis ini, beliau juga mengatakan bahawa tidak makbul doa orang yang memakan yang haram. Nabi saw menambah bahawa terdapat ramai orang yang bersusah payah dalam ibadah mereka, kemudian menadah tangan mereka berdoa kepada Allah Taala dan berkata, 'Ya Tuhan, 0 Tuhan' tetapi apa yang mereka makan adalah haram حرام , apa yang mereka minum adalah haram حرام , apa yang mereka pakai adalah haram حرام ، jika demikian, bagaimana mungkin doa mereka ini dimakbulkan?
Sebahagian besar dari ajaran Nabi ﷺ telah ditumpukan kepada tugas besar menyelamatkan umatnya daripada yang haram dan menyerunya kepada penggunaan yang halal. Dia berkata:
'Sesiapa yang makan halal حلال ، mengikut sunnah dan orang tidak disakiti olehnya, dia akan masuk syurga.' Sahabat yang dirahmati ﷺ berkata, 'Wahai Rasulullah, pada masa ini perkara-perkara ini adalah perkara biasa dalam masyarakat anda. Kebanyakan orang Islam mematuhi ini dengan ketat.' Dia berkata: 'Ya! Pada masa hadapan juga, dalam setiap zaman, akan ada orang yang akan mematuhi peraturan ini.' (Hadits ini telah diriwayatkan oleh Tirmidzi dan beliau menyebutnya sahih)
Dalam hadis lain, Nabi saw dilaporkan telah berkata kepada Sahabat yang dirahmati ` Abdullah ibn ` Umar:
Terdapat empat sifat, jika ini ada dalam diri anda dan anda tidak mempunyai apa-apa lagi di dunia, ia akan mencukupi anda. Empat sifat itu ialah: Menjaga amanah, berkata benar, berakhlak mulia dan khusyuk dalam memakan yang halal حلال .
Sahabat yang diberkati Sa'd ibn Abi Waqqas ؓ memohon kepada Nabi ﷺ untuk mendoakan baginda agar dia menjadi salah seorang daripada orang-orang yang doanya diterima. Dia berkata:
Wahai Sa'd سعد , halalkan dan sucikan apa yang kamu makan, niscaya kamu menjadi orang yang dikabulkan doanya. Dan demi Dzat yang nyawa Muhammad ﷺ berada di tangan-Nya, apabila seorang hamba Allah memasukkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya, maka tidak diterima amalnya selama empat puluh hari berikutnya. Dan seseorang yang dagingnya diambil secara haram, kerana daging itu api Neraka sahaja yang menerimanya.
Sahabat yang dirahmati ` Abdullah ibn Masud ؓ melaporkan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
Demi Zat yang nyawaku berada di tangan-Nya, tidaklah seorang hamba Allah menjadi muslim kecuali muslim hatinya dan lisannya dan sampai tetangganya aman dari keburukannya. Dan apabila seorang hamba memperoleh yang haram kemudian disedekahkan, maka yang demikian itu tidak diterima; dan jika ia membelanjakan daripadanya, ia tetap terputus dari keberkatan; dan jika ia meninggalkannya untuk ahli warisnya, maka ia menjadi keperluannya untuk perjalanan ke Neraka. Sesungguhnya Allah Taala tidak menolong keburukan menghapuskan keburukan yang lain, tetapi Dia menolong menghapuskan keburukan dengan kebaikan.
Soalan-soalan; manusia mesti menjawab pada hari kiamat
Sahabat yang dirahmati Mu`adh ibn Jabal ؓ melaporkan bahawa Nabi ﷺ bersabda:
ما تزال قدما عبد یوم القیامہ حتی یسال عن اربع عن عمرہ فیما افناہ و عن شبابہ فیما ابلاہ وعن کن مالی ہ انفقہ وعن علمہ ماذا عمل فیہ (البیہقی۔ ترغیب)
Tiada seorang hamba Allah pun boleh bergerak satu langkah pada Hari Kiamat melainkan dia disuruh menjawab empat soalan; pertama, tentang hidupnya, untuk apa dia menghabiskannya; kedua, tentang masa mudanya, dalam apa dia memakannya; ketiga, tentang hartanya, dari mana dia memperolehnya dan untuk apa dia membelanjakannya; dan keempat, tentang ilmunya, sejauh mana dia bertindak selari dengannya.' (Al-Bayhaqi, Targhib)
Sahabat yang dirahmati, ` Abdullah ibn ` Umar ؓ melaporkan bahawa Nabi ﷺ pernah memberikan khutbah di mana baginda bersabda:
Wahai Muhajirin, aku berlindung kepada Allah Taala daripada lima sifat budi pekerti agar ia tidak tumbuh dalam diri kamu: pertama, menentang kezaliman, kerana apabila kezaliman berlaku dalam sesuatu kaum, mereka ditimpa wabak, wabak dan penyakit baru yang tidak pernah didengar oleh orang tua mereka; dan kedua, menentang penipuan dalam timbangan dan sukatan, kerana apabila penyakit ini melanda sesuatu kaum, mereka dilanda kebuluran, kenaikan harga, buruh yang ketat dan terlalu banyak bekerja dan pemerintah yang menindas; dan ketiga, terhadap tidak membayar Zakah زکوٰۃ ، kerana apabila orang tidak membayar Zakah زکوٰۃ ، hujan berhenti; dan keempat, menentang kecuaian agama manusia, kerana apabila sesuatu umat melanggar perjanjiannya dengan Allah dan Rasul-Nya, maka Allah Taala menjadikan musuh-musuh yang asing di atas mereka yang merampas harta mereka tanpa alasan yang benar; dan kelima, menentang sikap acuh tak acuh terhadap pihak berkuasa yang memerintah, kerana apabila pemerintah suatu kaum gagal memutuskan perkara mengikut Kitab Allah, kerana perintah yang diturunkan oleh Allah Taala tidak sesuai dengan khayalan mereka, maka Allah Taala menimbulkan kebencian sesama mereka dan turunlah perselisihan kepada mereka. (Riwayat ini telah diriwayatkan oleh Ibn Majah, al-Bayhaqi, dan lain-lain, dan al-Hakim telah menamakannya 'Sahih' mengikut standard yang ditetapkan oleh Muslim.)
Semoga Allah SWT memberikan kita dan semua umat Islam kemampuan yang paling sempurna untuk kekal selamat daripada kejadian malang tersebut.
Tazkirul Quran
Oleh itu, kehidupan seorang mukmin adalah hidup berlepas diri. Sepanjang hidupnya, dia terpaksa menjauhkan diri daripada perkara tertentu. Bulan Ramadan berfungsi sebagai latihan untuk ini. Kehidupan berpantang di bulan puasa mengajar kita bahawa hamba Allah yang sebenar ialah orang yang beribadah kepada Allah pada tahap taqwa dan hidup bertaqwa dan takut kepada Allah. Tuhan akan menyahut panggilan hanya mereka yang mendekatkan diri kepada-Nya dengan menjalani kehidupan pengorbanan.
Comments